Ett dynamiskt ramverk av bubblor, färger och strössel

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2023-10-24

 | 

PUBLICERAD 

2023-10-20
Så löd Pond Designs pitch för GB:s nya identitet. När byrån tidigare i år fick i uppdrag att ta fram ett helt nytt uttryck – och pensionera den tidigare lite trista röd-vita designen – gick de all in med allt ifrån skyltar och typografi till förpackningar och inredning. Den nya identiteten hade även i uppgift att skapa en större sammanhållning och förena GB:s glasskiosker visuellt. Vi fick följa med Pond under hela arbetsprocessen – från brief till färdigställning. 

Bakgrund & brief
Fredrik Svalstedt
, som är client director på Pond, berättar att samarbetet med GB började redan 2017.

– Precis som det brukar vara i bra samarbeten så delade vi samma synsätt på hur man gör spännande och intressant design. Sedan dess har vi haft ett fint samarbete där vi tillsammans skapat allt från förpackningsdesign och glasskartor till inredningskoncept.

Den pågående relationen gjorde att Pond blev förstahandsvalet när det var dags för ett stort omtag av GB:s kommunikativa uttryck. Den nya visuella identiteten skulle implementeras på allt ifrån förpackningar och affischer till glasskioskernas inredning och personaloutfits.  

– Vårt uppdrag var att skapa enhetlighet men också tillföra dynamik och glädje. I sin helhet upplevdes det befintliga uttrycket som för rött, vitt och tråkigt av både konsumenter och kioskägare. Allt byggde i princip på deras logotyp vilket blev enformigt. De behövde utveckla ett dynamiskt designsystem med mer känsla och smakglädje, säger Fredrik.

Glasskartor.

Bakgrunden till att GB kände ett behov av att göra identiteten mer enhetlig låg mycket i att framför allt kioskernas designuttryck uppdaterats kontinuerligt under lång tid vilket medfört att helheten blivit spretig.

– Vår största utmaning i projektet var just att den hade gjorts om regelbundet och det hade resulterat i ett lager-på-lager av uttryck. När vi gick ut och besökte kiosker i vår research fann vi solblekt, nytryckt och allt däremellan som ett lapptäcke av upplagor. Med andra ord fanns det ett stort behov av att se över materialet, säger han.

Den kreativa processen
Fredrik berättar att de alltid inleder projekt med att sätta sig in i och skapa förståelse för uppdraget. Vidare jobbar de i vad han beskriver som en iterativ process – nära kunden med täta checkins under arbetets gång för att få in allas perspektiv och kunskap. Så även i detta projekt.

– För GB gjorde vi en djupdykning med inläsning och desktopanalys på hur glass ser ut såväl i Sverige som i övriga världen. Hela teamet gick också tillsammans ut ”i verkligheten” för att se hur det ser ut i glasskioskerna. Därefter började vi vår designutforskning där flera designers ihop med en strategisk projektledare hade täta idémöten där de testade olika uttryck. Vi presenterade sedan flera världar och vägval för kunden.

Här valde GB att gå vidare med idén om ett dynamiskt ramverk av bubblor, färger och strössel. Som ett första steg i designprocessen dekonstruerade byrån den tidigare designen. Hjärtikonen tonades ner och bakgrundsmönster skruvades upp för att bättre differentiera de olika smakerna. 

– För att förhöja smakupplevelsen gestaltar vi glassen i dess naturliga form – inte platt eller felfri, utan texturerad, härligt rörig, avsiktligt fräsig och generöst sprinklad.

I bildspråket satsade Pond på att sätta glassen i ett större fokus genom att just förstora den och sätta den i ett grodperspektiv. Med kraftiga skuggor, färgbollar och typografi i handmålad stil fick byrån fram en lekfullhet och modernitet som tidigare saknats. 

Läs också: Stilmix med dopaminkick ska sälja nyttig pizza

Glassverkstan på Gröna Lund.

Glassverkstan på Gröna Lund
När identiteten stod färdig hade det dykt upp en ny affärsmöjlighet för GB: att öppna en egen mjukglassbar på Gröna Lund. Med endast några månader till öppning fick Pond i uppgift att inte bara implementera identiteten där utan även specialutforma ett uttryck för det som skulle komma att kallas Glassverkstan.

– Vi lät Gröna Lunds egna snickare skära ut formerna från vår identitet i trä. Färgpaletten softade vi till och gjorde lika krämig som en mjukglass. Vi tog fram grafik, kläder och pins till personalen. Alla inredningsdetaljer som glödlampor, neonskyltar, speglar, bord och pallar gifter på det här sättet ihop tivolivärlden med GB och skapar en helt ny 3D-upplevelse av vår identitet, säger Viktoria Hamberger, creative partner, graphic & interior designer på Pond.

Clownen har en väldigt retro look, hur kommer det sig att den varit orörd genom alla rebrands?

– Clownen Clovve är verkligen en identitetsbärare! En symbol för historia, nostalgi och så igenkänning såklart. Genom många uppköp så står faktiskt Clovve tryggt kvar. Det är en ikon och idag nästan synonym med glass. En sådan vill man ju inte göra om för mycket, avslutar Thilda Garö, Designer på Pond.

Pond har tidigare tagit fram förpackningsdesignen för GB:s glass.
Gänget som utgör Pond Design. Fr. v. Thilda Garö, Tina Lejdemyr, Ellinor Kidd, Viktoria Hamberger, Måns Rydh, Fredrik Svalstedt, Monica Holm.

Alla bilder: Pond Design / GB.