Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ett kontrollbord för Lightroom

TEXT Mette Rosencrantz

Vi testar Loupedeck, ett kontrollbord för fotoredigering, speciellt utvecklat för Adobes Lightroom.

Annons

Det finska teamet bakom Loupedeck består av tidigare Nokiautvecklare som finansierat utvecklingen av Loupedeck genom en crowdfunding-kampanj. Företaget utlovar att kontrollbordet ska göra din arbetsgång snabbare och mer intuitiv.

Använder man Lightroom är det ofta för att man har stora volymer bilder som ska sorteras, redigeras och katalogiseras. Helst ska allt gå så snabbt och smidigt som möjligt, för att bilderna ska kunna levereras till kunden i rimlig tid.

Loupedecks kontrollbord har knappar och rattar för alla de vanligaste inställningarna, som kontrast, vitbalans och skuggor. Med hjälp av den medföljande mjukvaran kan du ändra kontrollernas funktion genom ett knapptryck. Det är sällan jag behöver sträcka mig efter mitt vanliga tangentbord.

För att kunna arbeta så smidigt och kontrollerat som möjligt rekommenderar jag att använda en ritplatta tillsammans med kontrollbordet. I det här testet har jag använt Wacoms Intuos Pro (som jag recenserade i CAP&Design #2 2017), men andra märken och modeller går självklart också bra. Båda verktygen kräver förstås lite träning i början, men med vänster hand på kontrollbordet och höger på ritplattan får jag kontroll och övar snabbt upp en bra hastighet i arbetsflödet. Är du vänsterhänt är det bara att byta plats på plattan och Loupedeck-bordet.

Installationen av mjukvaran gick smidigt och snabbt. I paketet till kontrollbordet medföljer ett kort med en länk till drivrutinen, den tog ett par minuter att ladda ner. Sen var det bara att koppla in bordet och köra. Först får du upp en inställningspanel där du har en mängd möjligheter. Vill du att reglaget för kontrast istället ska reglera skugga? Eller att knappen för inzoomning istället ska zooma ut om du samtidigt håller ner funktionsknappen? Det mesta går att ställa in och skräddarsy efter hur du vill ha det och hur just du arbetar.

Det är i finjusteringarna som Loupedeck verkligen kommer till sin rätt. Det går smidigt att bläddra mellan bilderna och göra små justeringar som att öka exponeringen eller göra färgkorrigeringar. Man sparar några sekunder på varje bild, vilket lätt blir tid när man kommer upp i några hundra bilder.

Responsiviteten kunde varit aningen bättre, det tar någon millisekund från att jag gör en ändring till att den syns på skärmen. Det tog en stund att vänja sig vid, men sen var det inget som störde speciellt mycket.

Tyvärr funkar kontrollbordet mindre bra att använda när det är mörkt, eftersom namnen på kontrollerna inte lyser i mörker. Här hade jag önskat att vissa av namnen var digitala, så att de gick att ändra i datorn, då jag upplever att jag ofta har svårt att komma ihåg vad alla kontroller gör. Inte minst när man blandar in funktions-knappen. För övrigt finns det inte mycket att anmärka på när det gäller hårdvaran — den väger inte så mycket, vilket gör den lätt att ta med sig och ingen strömsladd krävs.

Priset, nära 3000 kronor, kan tyckas högt för en så nischad produkt, men jobbar man mycket i Lightroom är det klart värt det. Vad jag spontant önskar är att Loupedeck hade varit kompatibel till fler program, främst i CC-sviten, men även andra program som Affinity Photo. Loupedeck är relativt ensam i sin produktgrupp på marknaden, men jag tror inte att det kommer att dröja länge innan det dyker upp fler liknande produkter. Den närmsta konkurrenten just nu är Palettes magnet-anslutna reglage som visserligen ger dig möjligheten att bygga ihop ditt eget bord, men är dyrare och ger dig färre kontroller.

Vad främst ville ta reda på genom det här testet var huruvida det stämmer att Loupedeck gör att du kan jobba snabbare och mer intuitivt, samt hur ergonomiskt bordet är.

Ett stort plus är att du kan göra mycket av retuscheringen utan att ta bort blicken från bilden du jobbar med. Detta stämmer dock bara när du använt produkten ett tag och vet i fingrarna var allting sitter. De enda gångerna jag behöver använda musen är för att till exempel skapa markeringar eller kurvor. Här använder jag som sagt ett ritbord istället och tillsammans blir det både mer ergonomiskt och roligare att retuschera.

Avslutningsvis skulle jag säga att Loupedeck kan spara en del tid, det är smidigt att jobba med, du slipper leta i menyer och risken för musarm kan kanske bli mindre – förutsatt att du jobbar med stora mängder bilder i Lightroom.

Loupedeck

Pris: cirka 2600 kronor
Mått: 40x15x4 centimeter
Vikt: 0.6 kilogram

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera