Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ett nytt sätt att se på ekologi

TEXT Johan Wallén
Annons

Se bidragen i kategorin Information för Designpriset 2009, och lägg din röst på det bästa bidraget. Läs också bedömningsgrunderna.

Identitet Print – Förpackning
Svenska Designpriset Guld: ICA I Love Eco
Byrå: Identity Works
Designer: Johanna Karlsson
Creative director: Karin Af Malmborg
Kund: Ica
Motivering: "En enhetligt och tydlig förpackningsdesign som sticker ut i hyllorna. Lekfullt och annorlunda för livsmedelprodukter."

Karin Af Malmborg, berätta om förpackningen och hur den kom till
– Första delen av uppdraget bestod av ett större strategiarbete som lade grunden till hur Ica ska jobba med ekologi, hur ekologiskt på Ica ska upplevas. Strategiarbetet hjälpte oss att definiera arenan: Ekologiskt på Ica ska var modernt, attraktivt, personligt och fräscht. Sen tog vi fram fyra olika konceptvägar som svarade mot det. Den konceptväg som kändes starkast valdes och med den som grund tog vi fram förpackningsdesignen.

Varför är namnet på engelska?
– Från början var det på svenska, ”jag hjärta eko”, men eftersom det skulle släppas i både Sverige och i Norge och eftersom det är ett väldigt känt uttryck tyckte vi att det funkade bättre med engelska.

Varför vann er design pris, tror du?
– Fantastiskt attraktiva förpackningar kombinerat med ett eget sätt att attackera ekologi på. Förpackningar som ger ett mervärde; man vill gärna synas med dem, lägga dem på bandet och ha dem hemma i sitt kök. På det sättet har vi förflyttat synen på vad ekologi kan vara.

Hur lång tid tog arbetet?
– Drygt två månader för hela processen.

Vad har priset betytt för dig?
– Det är alltid roligt att få pris, men den kommersiella framgången med konceptet är ännu roligare. Ica ökade sin försäljning av ekologiska produkter med 50 procent under 2008.

Vad jobbar du på just nu?
– Jag jobbar just nu med Cloetta, Ica, Pernod Ricard, Lantmännen och Zeta. Arbetet med Bromma Center, som öppnar nästa år är också i full gång. Även flera spännande uppdrag inom digital identitet väntar.

Har du några favoriter inom svensk förpackningsdesign just nu?
– Jag har inga tydliga favoriter just nu. Men Stadiums nya identitet imponerar stort; det har blivit en otroligt stark och konsekvent helhet tycker jag.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop