Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ett nytt varumärke tar form

TEXT Sara Wilk
Annons


Från vänster övre raden, Andreas Helin, Karin Boström, Tom Eriksson, Kina Giesenfeld, Anna Steenstrup  och Bengt Anderung. Från vänster nedre raden, Rikard Ahlberg, ­Catrin Vagnemark och Joacim ­Nordberg.

– Produktgrupperna ska vara unge­fär som syskonen i en familj. Någonstans är de lika, men det finns ändå skillnader. Och de har oftast samma efternamn, till en början i alla fall, säger ­Catrin Vagnemark, en av grundarna till – och creative director på – varumärkes- och designbyrån BVD i Stockholm.

När vi träffats har de precis vunnit tre priser i tävlingen The One Show för sitt arbete med Beckers, 7-eleven och Stockholmsmässan. Men det är inte det vi ska prata om när vi ses i lokalerna i ett gammalt bryggeri på Södermalm.

  • Arbetsgruppen lade ner omsorg på att formge baksidan av förpackningarna, som också är viktiga för trovärdigheten.

På konferensbordet står i stället de nya produkterna från Apotek Hjärtats färska Apolosophy, ett varumärke som har lanserats med fokus på design och kvalitet. I skrivande stund har bara två produktgrupper nått handeln: smink och solskydd, men ännu fler lanseras under det kommande året.

– Vi har varit med från början och har mejslat ut hela varumärkes själ, hela varumärkets uttryck, i ett nära samarbete med Apotek Hjärtats ledning.
I designarbetet var mer eller mindre hela byrån involverad, berättar Joacim Nordberg.

En av de största utmaningarna under arbetets gång var att hitta ett samspel mellan produktgrupperna som å ena sidan ska hålla ihop, men å andra sidan särskilja sig för att kunna konkurrera i respektive kategori. Därför valde man att låta olika arbetsgrupper arbeta med olika serier med den gemensamma designplanen som grund.

– Normalt är vi inte så många i ett projekt, men här skulle vi bygga så många grupper av produkter och då är det intressant att få lite olika uttryck i designen. Här har vi haft en väldigt stor glädje av att vi har varit ett team, säger Catrin Vagnemark.

  • En av grunderna i arbetet var förpackningarnas form. Apolosophy har rakare former, medan vardagsprodukterna är lite ­rundare.

Apolosophys position i sortimentet är lite högre än Apotek Hjärtats egna vardagsprodukter som redan finns ute i handeln. Men de ska fortfarande vara tillgängliga och kännas naturliga på ett apotek. Ett ledord som snappades upp redan tidigt i processen var det engelska contemporary, som betyder samtida.

– En viktig del i projektet är att produkterna ska vara ett självklart val för kunden. För det krävs en synlighet, en tydlighet och en snabbhet i hyllan. Det ska vara tydligt att det är just kosmetik eller solskyddsprodukter och det ska finnas en kodning och design som fungerar, säger Joacim Nordberg och fortsätter:

  • Färgskalorna har sin grund i produkternas användningsområde. De här färgerna har till exempel hämtats från just de situationer där solskydd behövs.

– Det är inte så att det saknas alternativ för kunden, vi har alltid en uppsjö av val att göra. Utmaningen är därför: hur tränger vi igenom bruset, hur blir vi attraktiva och relevanta?

En av grunderna i arbetet var att hitta formen för förpackningarna. Ganska tidigt kom de fram till att många produkter som är lite exklusivare har kantigare former. Så de bestämde att Apolosophy ska ha lite rakare axlar, medan vardagsprodukterna är rundare i sin form.

– Produkternas former har varit väldigt viktiga för oss, konstaterar Catrin Vagnemark och Joacim Nordberg tillägger:

– Det kan tyckas vara en liten del i det hela, men för oss blev det ganska avgörande.

  • Ett ledord som snappades upp tidigt i processen var det engelska contemporary.

Arbetet med logotypen hade flera olika spår, som ni kan se på bilderna här ovan. Men så småningom kokades det ned i en variant som bygger på det typsnitt som också finns i Apotek Hjärtats identitet: Gotham Rounded2. Loggan kan användas i både små och stora format samt mot olika bakgrunder.

– Logotypen är rund, men förpackningarna är lite hårdare. Och det är just den här mjukheten och vänligheten som ändå finns när det handlar om hälsa och välbefinnande, säger Catrin Vagnemark.

  • Ett av målen var att produkterna skulle vara rakt på sak, tydliga i sina koder och kategorier.

Färgskalorna är hämtade från de olika produkternas användningsområden. Sminket har en jordigare palett som till stor del också återfinns i varumärkets puder, rouge och underlags­krämer. Medan solskyddet tar sitt ­ursprung i de mer färgsprakande situa­tioner där de faktiskt används: vitt, blått och lysande orange.

– Vi vill att de här produkterna ska vara ärliga och rakt på sak. Precis som i sin formgivning är de tydliga i sina koder, vilken kategori de tillhör och vilka de är. Men Apotek Hjärtats röst finns också med – vi skulle inte linda in erbjudandet i produkterna för mycket, säger Joacim Nordberg och konstaterar:

– Det vi inte heller ska glömma bort är att ett designarbete som rör den här typen av produkter är viktigt ur ett internt perspektiv, att produkten känns trovärdig även för de som jobbar på Apotek Hjärtat. För tror inte de anställa på produkten, hur ska de då kunna sälja och rekommendera den till en kund?

BVD har arbetat med produkterna under det senaste året. Även om alla inte finns i handeln ännu är det lätt att se den röda tråden. Förpackningarna är enkla och rena, samtidigt som de inte blir allt för anonyma.

– Som kreativt ansvarig kan jag känna att har man ett ord och håller sig till det så når man dit tillslut. Det är väldigt starkt när du har något som leder dig, och det hade vi i contemporary, säger Catrin Vagnemark.

Fakta
Apotek Hjärtat öppnade sina första apotek 2010, strax efter att apoteksmonopolet avskaffades. Innan dess var det statliga Apoteket AB den enda aktören, men flera aktörer har etablerat sig – och några har hunnit trilla bort. ­Apoteket är fortfarande störst på marknaden, men har Apotek Hjärtat flåsandes i hälarna.

Apotek Hjärtat har i dagsläget 270 apotek och närmare 2 000 anställda. Omsättningen är, ­enligt företagets egen hemsida, cirka sju miljarder kronor. I början av året meddelade företaget också att de köper upp Vårdapoteket, som då hade 27 egna apotek och en omsättning på ungefär två miljarder kronor.  Se mer på apotekhjartat.se.

Med logotypen hade man från början flera ­olika spår. Det mynnade ut i en variant som bygger på ett av typsnitten i Apotek Hjärtats identitet: Gotham Rounded.

I år hedrades typsnittets skapare, Jonathan Hoefler och Tobias Frere-Jones, med en ­medalj från Aiga, the American Institute of Graphic Arts. I samband med det gjordes en intervju med de två typsnittsmakarna där de bland annat berättar mer om sitt arbete och sina tankar kring typsnitt. Du hittar den på ­Aigas hemsida, aiga.org.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop