CAP-Inhouse-24-header
CAP&Design - Inhousedagen 2024

Missa inte årets största inspirationsboost!

Inhousedagen är en heldag för alla som arbetar inhouse. Låt dig inspireras och utvecklas av dagens kunniga och erfarna experter – tillsammans med branschkollegor.

Föreläsare med stor kunskap delar med sig av sina tankar och erfarenheter. Inhousedagen samlar kompetens inom kommunikation, design och varumärkesbyggande. Dagen är till för att ge dig som jobbar inhouse mer kunskap om strategier och kreativitet för att nå ut genom mediabruset.

Under dagen serveras lunch. Under för- och eftermiddag blir det finfika.

En kick-off för inhouseavdelningen.

Vi ses på Inhousedagen. Välkommen!

:: KLARA TALARE ::

Teknoekologier – Att mixa AI, robotik och samtidskonst

Dagens första talare samt eventets konferencier är Robert Stasinski. Utifrån DiPisaStasinskis (Robert Stasinski & Alessandra Di Pisa) senaste konstprojekt, i samarbete med bland annat IBM och KTH, beskriver han sina lärdomar om AI och konst utifrån arbetet med konstinstallationer som baseras på ny robotik, estetik och AI.

Robert StasinskiKonstnär, kurator och redaktör

I konstnärsduon DiPisaStasinski arbetar Robert med AI-skulpturer och installationer. Han är chefredaktör för Konstnären och programledare för Konstnären Podcast. Han har medverkat i bland annat Art Papers, Flash Art, Paletten, Glänta, Konstnären och Contemporary. Han är kursansvarig för Arts Management vid internationella mastersprogrammet i Curating vid Stockholms universitet. Hans senaste böcker inkluderar The Board Room (red. Robert Stasinski och Isak Nilson), 2017, samt Soli Deo Gloria / Lina Selander and Oscar Mangione (red. Robert Stasinski).

Syntetiska medier – verktyg för kreativitet

I denna föreläsning går Annika igenom grunderna i generativ AI, med stort fokus på verktyg för bilder, vilka möjligheter som finns och vad vi har för ansvar när vi använder AI-verktyg och hur det påverkar det nya kreativa landskapet.

Annika Bäckström – AI-kreatör och konstnär

Annika Bäckström är grafisk designer och prisbelönt illustratör med ett stort intresse för ny teknik. Hon har fått erkännande för sin AI-genererade konst och pedagogiska samtal om syntetiska medier. Under aliaset annikan.ai på instagram delar Annika med med sig av sina visuella experiment med allt från sockervaddsvärldar till mumintroll på MET-galan.

Många strängar på designlyran

”Om du äter kaviar varje dag blir det tråkigt. Men det samma gäller fiskpudding.”
– Dorthe Skappel

Frilanslivet och inhouselivet har många likheter. En av dem är variationen av design man får möjligheten att skapa. Den ena dagen designar man en årsredovisning, den andra nya piktogram, den tredje bilder till en SoMe-kampanj och den fjärde kanske man ritar på ett nytt typsnitt. Att få jobba med en bred variation av uppdrag tycker jag är inspirerande och det som ger mig ett driv i en designers vardag.
Jag tänkte prata om och visa några av mina uppdrag under åren. De visar på variationen i typen av saker som kommit ut där på andra sidan, som jag hoppas kan inspirera er på något vis. Eller vad säger ni om mixen under samma vecka där jag layoutade en bok om vulvor samtidigt som jag designade en skiva med nyskrivna psalmer.

Jonas Hellström – Senior Designer & Art Director

Jonas Hellström, a.k.a. JH D+AD, är en erfaren frilansande Senior Designer & Art Director med studio i Stockholm. Jonas har examen från Forsbergs Skola i Grafisk Design & Illustration och mer än 20 års erfarenhet av designbranschen. De senaste sju åren som frilansare och innan det Design Director på Amore i nio år. Jonas var även med och startade upp prisade designbyrån Lobby Design. Jonas arbetar med all typ av grafisk design (förpackningsdesign, visuella identiteter, magasin, böcker, skivomslag, typsnittsdesign, digitalt) och art direction av fotograferingar. Jonas har erfarenhet att jobba med alla typer av kunder inom olika branscher, som spänner från internationella till lokala varumärken.

Hitta! Hitta inte på – om att utveckla och skapa starka varumärken

I en tid där det ständigt dyker upp nya kanaler som ställer krav på relevant och engagerande content är det viktigare än någonsin att agera och kommunicera inom ett strategiskt och kreativt ramverk för att utveckla och skapa starka varumärken. I sin föreläsning pratar Geta om vikten av att hitta, inte hitta på, om kreativitet och strategi som en cirkulär process och om nycklar för att transformera kommunikationsfunktionen till en proaktiv och värdeskapande funktion i organisationen.

Geta Kroon – Kreativ strateg, varumärkes-/konceptutvecklare och kommunikationsstrateg, konsult, utbildare, processledare och författare. 

Geta Kroon är diplomerad marknadsekonom med inriktning reklamkommunikation från Berghs School of Communication med specialisering på strategi, kommunikation och påverkan. 30 års erfarenhet av marknadsföring, kommunikation, försäljning och media. Sedan 2009 som konsult och innan dess i rollen som marknads-/kommunikationsansvarig med personalansvar på flera olika företag, stora som små, svenska som internationella. Medförfattare till boken Vem bryr sig? Om vår syn på varumärken och kommunikation.

Kombinationen av erfarenhet från både kund- och konsultsidan ger Geta ett perspektiv som är mycket uppskattat. Hon har en god förmåga att se såväl utmaningar som möjligheter ur flera perspektiv, är analytisk och snabb att se kopplingar. Det är något som gör hennes föreläsningar levande och relevanta för åhörarna.

Med rätt processer är alla kreatörer

I en tid där det blir allt svårare att vara unik i sitt erbjudande menar Mattias att vi behöver aktivera vår medfödda kreativitet för att istället särskilja oss genom fantastiska kommunikationslösningar. Det som krävs är verktyg och processer som alla – alldeles oavsett vad man normalt arbetar med om dagarna – kan lära sig. Under detta pass utmanar Mattias vedertagna sanningar om kreativt arbete och ger konkreta råd och verktyg för hur man kan förlösa kreativitetens kraft, vare sig man arbetar ensam eller i team. Han redogör även hur AI bör – respektive inte bör – nyttjas i dessa sammanhang.

Mattias Sjöstrand – Lärare i kreativitet

Mattias Sjöstrand, Owlhowl, är juristen som lämnade Deloitte för att bli kreativ chef i reklambranschen. Mattias har genom åren hjälpt ett antal inhousebyråer och externa byråer att höja sin kreativa nivå. Sedan femton år tillbaka föreläser han regelbundet på skolor och universitet i ämnet kreativa processer.

”Från botten till toppen, högst anseende och Sveriges nöjdaste kunder”

Mikael har nu jobbat 6 år som sin egen och träffat över 100 företag. Han delar frikostigt med sig av sina erfarenheter, och även den stora transformation som Systembolaget gick igenom. Vilka var framgångsfaktorerna, utmaningarna och vad var svårast. Ni kan se en kortare beskrivning av hans tid på Systembolaget nedan.

Mikael Wallteg – Senior advisor

Mikael Wallteg arbetade 16 år i företagsledningen på Systembolaget. Som vice VD och försäljningsdirektör ledde han ett företag med över 400 butiker och över 130 miljoner årliga kundmöten. Mikael kallas ibland för förändringsledaren tack vare hans stora engagemang, närhet och passion som förändrade Systembolaget från ett korrupt företag och kritiserat monopol, till Sveriges mest omtyckta företag. Det var inte bara varumärket som stärktes under Mikaels ledarskap, utan även de 6000 medarbetarna. Mikael föreläser om hur ledare kan få medarbetarna att arbeta i en gemensam riktning och framför allt få alla att gå till jobbet med passion, vilja och glädje.

En talare till presenteras inom kort.

CAP&Design - Inhousedagen 2024

Kostnad

Early Bird t.o.m. söndag 14 april:
3490 SEK exkl. moms

Biljettpris: 4290 SEK exkl. moms
Studentpris: 590 SEK inkl. moms

Datum & tid

torsdag 23 maj
, kl 9:00-
16:30

Adress

Bygget Fest och Konferens
Norrlandsgatan 11, 111 43 Stockholm

Mer information

Hör av dig till oss på event@capdesign.se

Partner

Arctic paper - 400 - color
Powerinit - 400

Vill du också bli partner och utställare? För mer information kontakta daniel.wahlgren@agi.se