Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
10359

Explosiva dagar på CAP&Design Live

TEXT Joel Westerholm
Annons

Första talaren i Stockholm var Åke Brattberg med ett förflutet på bland annat Perfect Fools, Farfar och Sturm & Drang. Han visade främst upp två internetkampanjer, Get out and play samt The World is my canvas, och berättade hur de gjordes.

Han berättade bland annat om hur det var att skapa Get out and play-kampanjen åt Nokia, som är skapad med stop motion-teknik. Att få 1 000 personer samtidigt att långsamt animera en lång mänsklig orm foto för foto var uppenbarligen ett jättearbete, men se filmen så förstår du att det blev bra i slutändan.

Nästa talare var Emma Eriksson på Le Bureau. Hon berättade om flera mer jordnära kampanjer, bland annat RFSUs engagemang i bättre mödravård runt om i världen. I stället för att till exempel försöka skapa en viral video satsade de på en barnvagnsdemonstration genom staden med över 600 medverkande, och kompletterade det med ett upprop på nätet.

Hon visade också flera arbeten för bland annat Alkoholkommitén, Filippa K och Hivrådet. Men något som flera i publiken verkade ta fasta på är hennes tes om att Le Bureau alltid jobbar enligt K.U.L. – Kul, utvecklande och lönsamt. Alla arbeten Le Bureau åtar sig måste uppfylla minst två av de tre kriterierna.

Sist ut var Majid Modir, Alex Pacheco och Mikael Jacobsson från Le Motion, som började sitt föredrag med smällar och konfetti. Allt för att komma fram till sin tes att effekter i sig är meningslöst. De pratade även om ”Me too-design”, att mycket design inom reklam och webb är likriktad rent visuellt och det finns inte alltid en tanke bakom det grafiska manéret.

Som inpiration till åhörarna presenterade de ett antal tips som gick ut på att bryta mot lagarna för att väcka tankar både hos sig själv och betraktaren. Och som grädde på moset avslutades hela föredraget med ännu fler smällar och konfetti.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop