Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
10327

Få ut mer av illustratörsagenturen

TEXT Sara Wilk
Annons

Ska du köpa illustration? Så här jobbar agenturen

Ett tomt utrymme på sidan, en vit gapande fläck som behöver fyllas eller en grådaskig produkt som är i desperat behov av lite färg. Kanske är en illustration den bästa lösningen och kanske vet du redan vem som ska göra den eller hur den ska se ut. Det är dags att lyfta luren – men det är inte säkert att det är illustratörens nummer du slår.

– När vi började för tio år sedan var det vanligt med fotografagenturer, men det fanns bara en illustratörsagentur. Agenturerna har ökat otroligt i antal under de senaste åren, konstaterar Choi Ping Woo, som grundade Woo agentur 2001.

Det blir allt vanligare att det där första samtalet går till en agentur, i stället för till illustratören. Men vad innebär det egentligen?

– Vi förmedlar illustrationer och hanterar det praktiska. Kollar att illustratören är tillgänglig, skriver kontrakt och tar fram offerter. Ibland hjälper vi också till i kommunikationen mellan beställaren och illustratören, förklarar Josefine Engström, grundare av Nu Agency.

Men agenturerna kan också vara behjälpliga med mer än så. Man behöver till exempel inte ha ett färdigt uppdrag innan man slår den första signalen.

– Ofta vet beställare vilken illustratör de vill arbeta med. Men det händer att det bara finns en vag idé om vad de vill göra. Då kan de använda oss som bollplank, vi har ett stort bildarkiv med verk av våra illustratörer och kan komma med förslag på lösningar, säger Choi Ping Woo.

– Ibland vet uppdragsgivare bara att de vill ha en bild. Det är inget hinder – snarare en rolig utmaning, fortsätter hon.

Under arbetets gång fungerar agenturen som en projektledare som ser till att arbetet levereras och tar hand om allehanda frågetecken som dyker upp.

  • Olaf Hajek (Woo agentur) omslag för den schweiziska tidningen DU.

– Vi ser till att illustratörerna kan fokusera på sitt uppdrag. Vi sköter det administrativa så att de kan koncentrera sig på det kreativa arbetet, förklarar Josefine Engström.

– En annan fördel med att använda en agentur är att illustratörerna har gått igenom en kvalitetscheck. De är bland annat utvalda för sin proffsighet och sitt högkvalitativa arbete, det innebär att de håller deadlines och att allt blir kvalitetsmässigt utfört, tillägger hon.

Choi Ping Woo beskriver det som att ha en projektledare på andra sidan, någon som ser till att allt blir gjort. Men blir det inte dyrare?

– Det känns nog så för att illustratörerna har tagit för lite i ersättning tidigare, framför allt när det gäller nyttjanderätten. Men vid sidan av det är det inte dyrare, många kunder vet vad det kostar och vi diskuterar priset.

Agenturernas bästa tips till uppdragsgivare

  • Tänk på att det alltid går att diskutera offerten. Våga ringa även om du tror att budgeten är för låg – det går ibland att mötas ändå.
  • Glöm inte att det är okej att ringa en agentur även om du inte har ett färdigt uppdrag. De kan ge sin syn på saken.
  • Var tydlig i briefen. Då blir det lättare att ta fram en offert. Dessutom borgar det för ett bättre resultat.
  • Kommunicera med agenten. Ring hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Behöver du en agentur? Så här funkar det

I andra änden av kedjan sitter illustratörerna, som också drar nytta av agenturens tjänster. Kanske handlar det om att fylla ut en tunn kundlista, få ett jämnare flöde av uppdrag eller att slippa sälja.

– Vårt jobb är att marknadsföra illustratörerna. Vi skickar ut nyhetsbrev, ordnar personliga möten och visar upp portfolior. Dessutom anordnar vi utställningar, events och samarbeten, förklarar Josefine Engström.

– Men vi kan också hjälpa till med det kreativa arbetet och fungera som bollplank. Eller hjälpa illustratören med andra praktiska bitar. Hur mycket vi gör är egentligen upp till illustratören själv, lägger hon till.

Choi Ping Woo är inne på samma spår, men lyfter också fram en annan fördel:

– I större länder är agenturerna ett kvalitetsfilter. Om man inte är välkänd, eller saknar agent, så kan man upplevas som inte tillräckligt bra. Jag börjar ana samma tendens här i Sverige, säger hon.

Nu Agency har tolv illustratörer, bland annat Beata Boucht, Chrissie Abbott och Molly Bartling. Några av dem har många kunder i bagaget. Men det är inte någon förutsättning för att få plats i ett stall, enligt Josefine Engström:

– Jag har tagit mig an illustratörer som är nyutexaminerade, medan andra är lite mer etablerade. Ofta är det bra att ta kontakt med en agentur när man har en viss bredd i sitt uttryck och på kundjobben i sin portfolio, förklarar hon.

Både Choi Ping Woo och Josefine Engström råder den som vill skaffa en agent att skicka in en digital portfolio, eller en länk till den personliga hemsidan, tillsammans med några rader om arbetet, varför du vill ha en agentur och varför du vänder dig till just dem.

  • Klaus Haapaniemi (Woo agentur) för Cacharels modevisning

– Säger vi nej kan det bero på två saker: det första gäller maneret, vi tar inte in illustratörer som konkurrerar stilmässigt med någon som vi redan har. Den andra aspekten är ekonomisk, illustratören måste vara kommersiellt gångbar, säger Choi Ping Woo.

Både Nu Agency och Woo agentur får mängder med ansökningar från förhoppningsfulla illustratörer. De kollar igenom hundratals portfolior och har sett det mesta.

– Ett generellt råd är att man ska tänka igenom sin portfolio. Ofta vill man visa upp allt man kan, alla stilar och alla tekniker. Men det blir svårt för oss att profilera en sådan illustratör. Det är bättre att man visar vad man vill göra och väljer ut arbeten med det i åtanke, konstaterar Choi Ping Woo.

Agenturernas bästa tips till illustratörer

  • Tänk igenom din portfolio.
  • Våga var personlig, både i uttrycket och den personliga kontakten.
  • Se till att du vänder dig till rätt agentur, en sådan som sysslar med det du vill arbeta med.
  • Gör lite research kring agenturen – och motivera varför du vill arbeta med just dem.
  • Följ upp ansökningen genom att be om en tid för att diskutera portfolion – även om de avböjt. Det är bra att veta vad du ska jobba mer på.
  • Ge inte upp.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]