Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

FamiljenPangea bakom Prevents nya logotyp

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

prevent2


Prevent har ny visuell identitet, framtagen av FamiljenPangea. Den ligger i linje med Prevents vision och mål inför framtiden om en bättre arbetsmiljö, och den ska också hjälpa till att göra Prevent mer känt.

Det är Fredrik Andersson, Senior designer på FamiljenPangea, som har skapat den nya logotypen för arbetsmiljöorganisationen Prevent. Han säger att det alltid är en intressant utmaning att ta fram en ny logotyp.

– Prevents nya logotyp är varmare, tydligare och tuffare. Jämfört med liknande organisationer sticker den ut och tar för sig lite mer än vad som kanske är vanligt, säger Fredrik Andersson.

Han beskriver en logotyp som genom att vara modig och utmanande ger Prevent möjlighet att ta mer utrymme framöver. Den visar inte bara vad Prevent är utan pekar ut riktningen mot vad Prevent vill vara.

Den nya logotypen utgår från Prevents ägare Svenskt Näringsliv, LO och PTK som likt tre ekrar i ett hjul möts i det kunskapsnav för arbetsmiljön som Prevent är.

Malin Drougge har lett Prevents arbete med att ta fram den nya visuella identiteten.

– Det var inte en helt enkel uppgift att ta fram en logotyp som både vi och våra ägare är överens om, men det har gått jättebra och vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Malin Drougge.

Fredrik Andersson håller med om att resultatet blev bra.

– Det har funnits en tillit mellan oss och Prevent som har gjort det lättsamt och roligt att jobba tillsammans. Den feedback jag har fått har varit meningsfull och påverkat resultatet positivt, säger han.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop