Färgstarkt för vlogg-festival

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2016-06-14
En form som kan tilltala tonåriga vloggers – och deras föräldrar. Studio Theolin och Tom Collins har tagit fram en identitet för den nya festivalen Vidstar.

Berätta lite kort om bakgrunden, hur blev det här uppdraget till?
– Emma Egnell och Beata Wickbom kontaktade mig med sin idé i januari och jag blev helt hooked. Deras planer och ambitioner var stora och jag tyckte att konceptet var grymt. Och jag hörde snabbt av mig till Tom, säger Jenny Theolin som är creative director och projektledare.

Hur såg briefen ut och vad var uppdragsgivaren ute efter?
– Vidstar behövde bli ett varumärke – de behövde ett designkoncept som var inspirerande och skalbart, ett koncept som ger en bas för samskapande och som är flexibelt nog att representera Youtubers samt locka 16 000 fans till Ericsson Globe. Vi behövde ta fram en identitet som alla partners kunde ta del av och bli inspirerade av samt riktlinjer som inte enbart är reglar, utan fulla av möjligheter för att utveckla varumärket.

Vilka nyckelaspekter tog ni fasta på när ni skapade maneret?
– Vi tittade på konkurrenter och på hur tidigare och internationella vlogg-festivaler har marknadsförts. Och vi noterade hur Youtube-stjärnornas egna varumärken ser ut och så klart vilka fansen är. Vi visste att Youtube-stjärnorna är viktiga för att dra publik, så vi tittade på hur vi kunde skapa en identitet som lyfter fram dem, berättar designern Tom Collins.

Hur skulle ni beskriva identiteten?
– Identiteten föddes ur en idé att fira morgondagens digitala stjärnor. Den är enkel, stark och känns – hoppas vi – skoj. Vi ville fånga energin som finns i vlogg-världen i de här tvådimensionella sakerna som vi tog fram. Ikonernas uttryck ska spegla en känsla av rörelse och utveckling. Vi ville också att identiteten ska kunna tolkas och omskapas av partners, Youtube-stjärnor och festivalbesökare, fortsätter han.

Vilka var de största utmaningarna?
– Att skapa en identitet som attraherar alla valda målgrupper. Även om festivalen främst riktar sig till online-kreatörer och deras fans, så vill den också nå sponsorer, partners och marknadsförare. Vi behövde skapa någonting som känns autentiskt och roligt för en grupp med tonåriga vloggare, men som samtidigt är sofistikerat att tilltala deras föräldrar och industrin.

– Och eftersom det här är den första Vidstar-festivalen hade vi inget färdigt content att arbeta med. Ingen bank med bilder från eventet, inga fotografier – vilket betydde att vi var tvungna att ta fram enkla system för att använda de fotografier vi fick på bästa sätt, och utveckla ikoner som uttrycker festivalens olika nyanser.