Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Färska varma mackor från Dallas

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Dallas Sthlm ligger bakom filmen där vi får följa en packe Polarbröd från ugnen till matbordet, via en rad skalförskjutningar och oväntade scenbyten som känns lika självklara som pedagogiska.

Hur löd briefen?
– Den är egentligen ganska enkel, säger Johan Gustafsson, creative director på Dallas Sthlm. Vår brief var att förklara den här metoden, där brödet fryses ner precis när det är färdigbakat. Målgruppen är väldigt vid, men filmen riktar sig främst till barnfamiljer och mammor. Det är mer som en informationsfilm än varumärkesbyggande.

Hur gick den kreativa procesen till?
– Vi har ett väldigt nära samarbete med Anna Borgeryd på Polarbröd och har bland annat gjort deras förpackningar. Hon sitter även i ledningen på Polfärskt som delägs av Polarbröd, så vi fick ganska fria händer.
– Brödbakning handlar om mjuka värden. Det är mysigt med nybakat bröd. Därför valde vi det här utseendet och den här känslan.

Vilka visuella referenser har ni arbetat med?

– Vi gör moodboards. I det här fallet var det allt från Bamse till Kapten Nemo. Just när man arbetar med 3d kan man göra vad som helst. Vill du ha en frys så kan du visa de bästa bitarna från en frys och så plockar du ihop dem, säger han och beskriver hur Dallas Sthlm och 3d-animatörerna på Magoo bollat filer på vägen till slutresultatet.

Vad är det bästa med den här filmen?
– Det är framför allt att den är så tydlig i vad den berättar. Lyssnar du på manus och tittar i briefen, är de nästan exakt lika. Sedan lyckades vi få en bra och varm ton i allt från animation till berättarröst och ljud. Vi har testat filmen i butik och fått fruktansvärt bra värden. Det går inte att inte tycka om den.

Dallas Sthlms Polfärsktfilm har även blivit en mikrosajt, där den byggts ut med fördjupad information om frysmetoden. Dessutom har usb-minnen med filmen delats ut till alla medarbetare i företaget, dels för att de ska kunna använda filmen i säljarbetet gentemot butiksinnehavare, dels för att sprida information internt bland de anställda.
– Det är för sällan det talas om att reklam används för att man ska känna stolthet internt i företaget, påpekar Johan Gustafsson.

Uppdrag:
Polfärskt – Natur-ligt gott bröd, film och webbplats
Kund: Polfärskt/Anna Borgeryd
Byrå: Dallas Sthlm: Johan Gustafsson cd, Ante Stenberg ad, Tobias Kessler projektledare
3d: Magoo
Ljuddesign: Beppo

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop