Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Festivalaffischer: Hovefestivalen

TEXT Sara Wilk
Annons

Hovefestivalen är kanske inte så känd här i Sverige. Men i Norge spelar den i högsta divisionen. Den är en av landets största festivaler och med över 70 000 besökare årligen och band från alla genrer skulle den närmast kunna jämföras med den danska konkurrenten Roskilde. Varje år huserar den därtill på Tromøya i södra Norge, där naturen är vidunderligt vacker.

Affischen däremot, den produceras ungefär 70 mil därifrån. Närmare bestämt i en lokal nära trafiktäta Norrtull i Stockholm. Här har illustratörs- och formgivarduon Vår sitt tillhåll. Passade nog spelas festivalfavoriten Thåström på måttlig volym medan Björn Atldax, den ena halvan av duon, lägger upp de rejäla festivalaffischerna på bordet i det mysiga konferensrummet.

  • 2009.

Vid första anblicken slås man av hur rejält de skiljer sig från de andra affischer som brukar klistras upp på både väggar och pelare runt om i städerna. I stället för att hålla sig till strikta former och lättlästa typsnitt är det en myllrande och färgstark värld som öppnar sig. På något sätt för den tankarna till hippieeran, 1970-talet och naturromantik snarare än ett kommersiellt och väloljat musikmaskineri. Små figurer och element dyker upp allt eftersom i ett slags löfte om att äventyret bara väntar på att upptäckas.

– Om man tittar på många konsert- eller festivalaffischer så säger de ingenting. Annat är det med Victor Moscosos psykedeliska Haight Ashbury-affischer, de är helt magiska, säger Karl Grandin, som är den andra halvan av duon.

Allt på affischerna är ritat för hand, till och med texten, och de berättar skrattande att de ibland brukar arbeta samtidigt på samma ark – ett arbetssätt som inte alltid är lätt och smidigt.

Det handritade ger onekligen karaktär, men det gör också att affischen inte blir lika tillgänglig som sina likar. Men Björn och Karl lyfter upp att affischtraditionen, om man blickar tillbaka, i mångt och mycket har handlat om att göra det mesta för hand. Vilket är en bjärt kontrast till de mer affärsmässiga och strömlinjeformade affischerna som dominerar på arenan i dag.

På så sätt har Vår och Hovefestivalen valt en något annorlunda strategi. I stället för att bara vara en informationsbärare ska affischen också tillföra festivalen något. Förutom att berätta om vilka band som är bokade ska den påminna om att sommaren, sol, festivalyra och skratt är på väg.

– Förhoppningsvis ska den här affischen vara någonting som man ser när man står i snön i Oslo i april och väntar på bussen. Och så får man den här fantasiinjektionen, bilden av något kul som kommer att hända, säger Karl Grandin.

  • 2010.

Samarbetet mellan Vår och Hovefestivalen sträcker sig fem år tillbaka i tiden. Men den allra första affischen som de gjorde, den från 2008, skiljer sig från de senare årsmodellerna. Myllret är visserligen närvarande, men affischen var mer influerad av det affärsmässiga, något som de under den senare tiden har letat sig bort ifrån.

– Då hade de bestämt sig för vilka färger och vilka typsnitt de ville använda. Så det året var vi tvungna att använda oss av Futura och den logga som de själva hade tecknat. De var väldigt petiga då, men det har vi sakta men säker masserat ur dem, säger Karl Grandin och skrattar.

Under 2009 pushade Vår för att festivalen skulle ta en annorlunda riktning med affischen. Och med hjälp av lite övertalning fick de igenom sina idéer, även om de berättar att arrangörerna är lite skakis varje år.

– Vi försökte förklara för dem att de verkligen behövde en affisch som säger något annat. Festivaler är ju ett slags parallell verklighet där man får gå omkring barfota, lyssna på bra musik och glömma alla sina problem. Men de är nervösa varje år fram till dess att vi presenterar någonting.

Det var alltså de tankarna som födde konceptet bakom Hovefestivalens myllrande affischer. Världen som de har skapat byter måhända sceneri, men många av elementen kommer igen från år till år. Bland annat bläckfisken, som har sin förebild i Dunderklumpens karaktär Jätten Jorm som med sin massiva kroppshydda skapar en egen ö i vattnet.

  • 2011.

Att göra allt för hand bidrar till att skapa ett unikt utseende. Men det bär också med sig vissa hinder. Det är till exempel näst intill omöjligt att göra nytryck när nya band bokas, även om Vår till en början arbetade med olika ytor för att göra det möjligt.

– Ingen av oss var sugen på att göra en lösning som är lätt att redigera. Men det behövs inte i dag, de flesta tittar på en hemsida för att få den information som de är ute efter. Därför är man inte tvungen att göra 20 påtryck, som vi gjorde när vi arbetade med Fanclub, säger Karl Grandin.

Med sin lösning utmanar Vår den traditionella synen på trycksaken. De menar att affischen tappar mark som informationsbärare i dagens tekniska samhälle där internet snarare är den huvudsakliga källan till information. Dessutom är affischering förbjuden på många platser.

 – Många tänker nog att affischen ska bära en massa saker och förklara vad som händer på festivalen. Men det är fel att lägga det på en affisch i dag, de som är intresserade kommer att kolla på internet eller gå med i en grupp på Facebook.

Affischen ska snarare förmedla en känsla, säger Karl Grandin.

Vårs bästa festivalformstips

Det finns inga mallar, så strunta i hur man brukar göra och hur andra gjort – det blir garanterat bättre om du gör så som det borde vara i stället. Om du vet vad du vill göra och hur, lita på dina idéer och låt vare sig generaler, artister eller finansiärer diktera utformningen – till sist gagnas alla av att färgerna är så där annorlunda som du vill ha dem och att inte den där extra logotypen är lite större ändå.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera