Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Festivalaffischer: Storsjöyran

TEXT Sara Wilk
Annons

Det här är sista delen i vår artikelserie om festivalaffischer.
Del 1Way out West
Del 2Hovefestivalen

Varje år sätts två olika postrar upp runt om i Sverige för musikfestivalen Storsjöyrans räkning. Den ena skapas av konstnären Kåre Henriksson och den kan närmast beskrivas som en konstnärlig tolkning av Yran – som enligt många kännetecknas av en alldeles speciell stämning. Den andra är en traditionell billingaffisch – som listar årets alla akter – signerad Anders Nilsson, art director på reklambyrån Syre i festivalens hemort Östersund.

– Från början var det meningen att de två affischerna skulle vara ganska lika varandra men de har glidit isär mer och mer. Nu har det sedan länge varit en tradition att ha två affischer, men Kåres görs i en betydligt mindre upplaga och sätts främst upp inomhus, annars är det folk som tar med sig dem, säger Anders Nilsson.

Genom åren har många festivaler provat greppet att använda två eller flera affischer. Men Anders, som har jobbat med Yran under många år, berättar att det för Storsjöyran har varit en årlig realitet i mer än 20 år. Innan dess var det bara affischer utan bandnamn som gällde. Den första billingaffischen såg dagens ljus redan 1993, vilket var samma år som Kåre Henriksson fick i uppdrag att göra sin första affisch för Yran.

– Där någonstans började hela den grejen. De ville ha ett mer konstnärligt uttryck, med det visade sig att det inte funkade att lägga text på Kåres bilder. Det kändes lite som att häda. Därför saxade vi ut vissa delar av hans affischer och återanvände det på en billingaffisch, säger Anders Nilsson.

  • Styrsjöyrans affischer såg ut så här 2010…

Kåre Henrikssons affischer är ofta färgglada, konstnärliga och glädjefyllda. Men under de senaste åren har de sällan haft en tydlig koppling till yrans övriga grafiska profil eller trycksaker. Inte så konstigt egentligen, eftersom den, liksom Vårs affischer för Hovefestivalen, har i uppgift att vara en förlängning av upplevelsen. Den ska i helt enkelt spela på den känsla som Storsjöyran vill förmedla.

– Yran har alltid varit mer än en musikfestival – den har en bredare ambition. Det är så mycket som händer med teatrar, föreläsare och eldshower. Det var någonstans i det konstnärliga uttrycket som den här idén kom, säger Anders Nilsson.

– När jag gjorde min första affisch till Yran efterfrågade de något nytt och annorlunda. Egentligen har de inte haft några förhållningsorder, utan jag har fått fria tyglar att skapa fritt, berättar Kåre Henriksson, som för tillfället befinner sig på andra sidan jordklotet, i ett mejl till CAP&Design.

Billingaffischen är på sätt och vis dess raka motsats. Den är tydlig och strukturerad, men har fortfarande ett lekfullt uttryck. Anledningen till att den lanserades som ett komplement till den mer konstnärliga postern handlade egentligen om en aspekt: konkurrens. Allt fler besökare från övriga delar av Sverige letade sig norrut när folkfesten närmade sig, så plötsligt var det dags att konkurrera på en nationell nivå. Storsjöyrans vd och projektledare Lars Sillrén berättar:

– Vi ville kommunicera vilka artister som kom till festivalen tydligare. Men eftersom affischerna spred sig över hela Sverige ville vi att formspråket skulle berätta om Yran. Målet var att den skulle fungera lite som en majblomma, som en signal här i regionen att: »Nu kommer Yran igen, äntligen är årets höjdpunkt här«.

Billingaffischerna har sett ut på olika sätt genom åren, från retroinspirerade färgklickar till mer sobra varianter. I fjol gjordes en rejäl redesign av festivalens hemsida, vilket också blev startskottet på en ny grafisk profil. Det färska konceptet har en ljus färgpalett och liksom Way out Wests tidigare affischer är växtligheten ett tema. Blad och rankor får stå för inramningen, och logotypen får en fortsatt central roll.

– Precis som att Kåres affisch är en konstnärlig historia som handlar mycket om Yra-stämningen och förändras från år till år kan billingaffischen ta sig massor av olika uttryck, bara det är något som känns bra. Att det känns som Yran, helt enkelt. Det är en lite skruvad och abstrakt form, men med en lite konstnärlig touch, säger Anders Nilsson.

  • …och så här 2011.

I likhet med Way out Wests manér är den grafiska profilen optimerad för att kunna användas i många olika sammanhang. Den måste helt enkelt vara föränderlig.

– Det är oerhört viktigt att allting fungerar både liggande och stående. Att affischen ser ut som den gör grundar sig i redesignen av webben. Redan när jag ritade den funderade jag över vad som skulle funka på billingaffischen, säger Anders Nilsson.

I skrivande stund har Syre ännu inte börjat arbeta med billingaffischen för 2012, men det ser ut som om den kommer att likna förra årets variant – även om gränserna är lite flytande.

– Yran har egentligen aldrig haft en grafisk manual, men i mitt huvud har det funnits en, säger Anders Nilsson.

Riktlinjen är hela tiden att den grafiska profilen ska förmedla den känsla som Storsjöyran står för: glädje, uppsluppenhet och lycka. Och det går igen ner i minsta detalj, från färgvalen till typografin som är satt i typsnittet League Gothic. 

– I fjol var första året som vi lyckades driva igenom samma typografi både på affischen och på webben, tekniken går ju framåt när det gäller att bädda in olika typsnitt. Vi vill att typografin ska förmedla någon form av känsla tillsammans med den övriga formen, säger Anders Nilsson.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera