Wiges har sedan 1958 specialiserat sig på att designa och tillverka strumpor och underkläder. Med en mängd olika varumärken i olika kanaler och till olika målgrupper togs beslut om att designa en helt ny identitet för att samla dessa under ett och samma varumärke. Till sin hjälp togs design- och varumärkesbyrån Firewater in i projektet, som startade med traditionellt skissande.
– Eftersom att själva namnet, Wiges, inte säger eller beskriver något som folk känner till letade vi efter former och uttryck där namnet inte var i centrum. Att skapa en ordbild som lika mycket blir läst som igenkänd. Att i formspråket hitta både manliga och kvinnliga linjer och låta tyngre uttryck möta lättare. Grotesktypsnitt möta Antikva. Dynamiken var viktig, säger Pär Johansson, creative director på Firewater.
Balansen mellan folkligt och stilrent
En annan del av briefen handlade om att försöka ta sig bort från det tidigare markanta ”W” som varit identiteten för Wiges. Eftersom loggan ska kunna harmonisera med många olika färgställningar på produkter och miljöer var det även viktigt att hålla den svart. Pär berättar att begreppet ”folklig” varit en central komponent från start.
– Det var en faktor som även fick styra formgivningen. Vi tittade på logotyper som Liseberg, Gekås, Så ska det låta och andra grafiska former som vi ansåg vara folkliga. I andra vågskålen lade vi det faktum att vi ändå arbetar med konfektion, och är en del av ”modevärlden” som då har helt andra, mer strama preferenser, säger han.
Läs också: Tinderprofiler blir illustrationer i Swipe Art
Den största utmaningen för Firewater var just att förena de båda världarna och tilltala en bred målgrupp under en gemensam, grafiskt ren logga.
– Slutresultatet blev ett homogent typsnitt, som utgick från en grotesk, och sedan ritades om för att kunna bindas samman. Formspråket är både manligt och kvinnligt med en tydligt form som fortfarande är lättläst. En logotyp som kan ”omfamna” dig, och bli en naturlig del av din vardag, avslutar Pär.
Alla bilder: Wiges/Firewater.