Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Flash vara eller icke vara

TEXT Maria Marteleur
Annons

Daniel Daboczy är vd och grundare av designbyrån Dabber, som arbetar med rörlig bild, ljud och form och därmed med Flash.

– Flash dominerar marknaden just nu. Det finns också Silverlight som är på väg hit från USA, men i dagsläget finns det inget bättre än Flash för att göra tv eller animationer på nätet, säger Daniel Daboczy.

Fördelen med Flash är den visuella upplevelsen. Användaren får ett starkare intyck av sajten och därmed av företagets produkter.

– Med rörlig bild når du ”djupet” på sajten. Flash ger oss känslan av att vi kommer närmare verkligheten, så som ögat uppfattar det. Dessutom blir det mer konstnärligt, säger han.

Daniel, som kommer från konstvärlden, menar att en sajt måste vara snygg för att vara kommunikativ – eller, det hjälper i alla fall till.

– Tyvärr är det ofta ingenjörer som styr webbutvecklingen och de är inte de bästa på visuell kommunikation. Vi använder både tv, ljud och bilder, vilket ger en helhetsupplevelse av produkten, säger Daniel.

Simon Sundén, digital director på reklambyrån Honesty, håller inte med om att Flash är det ultimata när ett företag ska designa en ny webbplats. Han har skrivit ett inlägg på sin blogg om varför Flash inte håller måttet.

– Att bygga en sajt helt i Flash utan att addera vissa html-moment gör att sajten inte går att hitta hos Google. Det är som att Gröna Lund inte skulle ha en vägbeskrivning – då är det onödigt att lägga pengarna på att ens bygga den.

Simon Sundén menar att det viktigaste med en webbplats är att alla kan hitta dit från sökmotorer och att den har bra tillgänglighet, det vill säga att det är lätt att hitta på sajten.

– För att titta på en Flash-sajt behöver du ladda ner en plug-in – vilket inte alla användare vill göra.

Dessutom kan inte alla användare gå in via mobilen, vilket gör att de blir stoppade redan i dörren.

Men visst finns det användningsområden även för sajter helt i Flash.

– För spel och interaktiva tävlingar är Flash toppen, det blir snyggt och roligt. Men glöm inte att indexera allt med hjälp av kompletterande html, säger Simon Sundén.

Daniel Daboczy på Dabber är optimistisk inför framtiden.

– Om fem år kommer 95 procent av alla företag att använda någon typ av Flash-applikation eftersom det är snyggare och gör att sajten sticker ut – något som kommer att bli viktigare, ju mer den tekniska utvecklingen går framåt, säger han.

Vad tycker du om Flash som verktyg för webbdesign? Kom med dina synpunkter bland kommentarerna eller i forumet.

Och du missar väl inte CAP&Designs event Så lyckas den mindre byrån? Vi reder ut de viktiga frågorna för enmans- eller fåmansbyrån tampas med om dagarna. Anmäl dig i dag!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop