Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13770

Fler vill ha designskydd

TEXT Camilla Buch
Annons

Sepaf, Sveriges Patentbyråers förening, sammanställer varje månad exklusiv statistik över företags ansökningar av skydd för patent, varumärke och design. Det senaste året har ansökningar om designskydd ökat kraftigt.

– Jag tror att det beror på olika faktorer, säger Thomas Randes, talesperson för Sepaf och vd för IPQ. Formgivning har blivit viktigare när det kommer till att konkurrera med andra företag och även icke-formgivare börjar inse detta. Det har dessutom blivit enklare att ansöka om designskydd, med nya verktyg och system som är lättare att förstå. Nu skyddas man dessutom i hela EU när man ansöker om designskydd, tidigare behövde man ansöka enskilt för varje land.

Designskydd innebär att du som ansöker får ensamrätt över din design och ensamrätt innebär att du bestämmer hur andra får använda designen. Man kan alltså tillåta att andra använder designen enligt villkor som man kommer överens om.

– Jag tror att medvetenheten hos svenska företag ökar, fler inser vikten av att skydda sin design, inte bara i Sverige utan framför allt på utlandsmarknaderna. Jag tror också att fördomarna om designskydd och uppfattningen att det är svårt att få skydd börjar försvinna, idag skulle jag snarare säga att det är enkelt att skydda sin design, med hjälp av ny teknik, säger Thomas Randes.  

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop