Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digitalt Notis
13211

Fluffig typografi

TEXT Lewis Rowe

Skapa bokstäver som ser handstickade och mjuka ut, baserade på hårda polygoner.

Annons

De flesta saker vi skapar i 3d har hårda ytor, men då och då kan vi behöva göra något som kräver en mjuk yta. I den här guiden förklarar kag hur du åstakommer det i form av de stickade bokstäverna. Det handlar om att använda enkla metoder som får saker att se mjukare ut, trots att de bygger på hårda polygoner.

Jag använder programmet Cinema 4d, men samma principer går att tillämpa i alla program som kan rendera hår och päls. Grunderna kan användas för alla typer av objekt som ska se mjuka ut, till exempel tygleksaker, mjuka djur eller olika former av textil. Vi börjar med att leta upp det utseende vi vill ha och ett typsnitt som kan se ut som riktiga stickade bokstäver.

Det ska ha en realistisk look, vilket innebär att vi måste göra mer än att bara anpassa typsnittet. Vi använder ett foto av en riktig stickning som bastextur och utökar den med ludd via hårfunktionen.  Vi lägger in ett passande mjukt ljus för att få färgerna att framträda bättre och för att undvika hårda, mörka skuggor.

Grundtanken med modellen
När du startar ett textilbaserat projekt är det viktigt att fundera över i vilken skala det ska betraktas. På avstånd syns inte individuella trådar och fibrer, men de gör de på nära håll. Det är fibrerna som bryter upp den yttre formen och ger objektet ett mjukt, luddigt utseende. Ska det användas i extrem närbild måste du skapa djupkänsla för alla trådarna Men i den skala vi kommer att arbeta med i den här bilden  handlar det bara om pixlar i slutänden. Om din textilbild är relativt diffust ljussatt, utan någon märkbar riktning på ljuset kommer de naturliga skuggorna mellan trådarna i texturen att ge en illusion av djup.

01 Bestäm dig för en visuell look. Använd referensbilder och ta fram de nyckelegenskaper som stickade saker har i typiska former, färger, texturer och hur de reflekterar ljus. Referenserna ger dig grepp om detaljerna och hjälper dig längre fram om du blir osäker på om din rendering ser rätt ut. Flickr är en guldgruva för referensbilder och Googles sökfunktion på bilder efter färg är en enorm hjälp.

02 Tänk stickat. Det är en bra idé att skissa bokstavsformerna, tänk på att hålla de egenskaper du kom fram till bland referensbilderna i minnet. Det här ger typografin en handritad känsla, nästan lite naivistisk. Skanna in din skiss i Cinema 4d för tracing eller använd den som en visuell guide när du ritar.

Ta tag i typografin – bokstavsformer med ullkänsla

03 Bokstäver med loft. I Cinema 4d börjar du med att skapa ett fyrkantigt, primitivt spline-objekt som du gör redigerbart (tryck på C). Ändra typen i attributen till B-spline. Det ger dig en oregelbunden cirkel för bokstavsprofilen. Lägg den inuti ett loft-objekt och placera den första cirkeln där den första bokstaven ska börja. Duplicera cirkeln och flytta kopian till nästa plats i bokstavsformen. Loft-skalet töjs ut när du lägger till cirklar så att du kan kan skapa snygga kurvor.

04 Runda kanterna. Lägg till cirklar för att göra klart första bokstaven. Försök att använda färre cirklar. De här bokstäverna kommer ha kopplingar som om de har stickats i olika delar, så se till att du har cirklar på alla ställen där det kommer finnas en koppling. Lägg till några extra cirklar vid ändarna på bokstaven och skala till dem så att änden rundas av.

05 Lägg in fogar i bokstäverna. Vi lägger in några fogar för att få det att se ut som om bokstäverna stickats i delar och sytts ihop. Lägg ett par extra cirklar där du vill ha en fog. Flytta de nya cirklarna över varandra så att Loft-ytan överlappar sig själv. Skala om cirkeln i mitten så att den blir mindre och kniper ihop tubformen som en söm.

06 Gör klart texten. Skapa resten av bokstäverna på samma sätt. Lägg var och en i sitt eget loft-objekt tills de passar ihop och och är läsbara som ord. Du kan böja och töja dem tills det ser bra ut. Även om du inte brukar använda handritad typografi, ge det här en chans, eftersom det är mer likt modellering än typsnittsdesign.

Texturer och material – luddigt och fluffigt

07 Skapa en stickad textur. Du kan antingen fotografera stickat material eller köpa en bild. Det viktigaste är att den är ljussatt utan riktningsljus eller högdagrar. Jag tog bort de uppenbara felen i Photoshop och såg till att mönstret kunde kopieras sömlöst med filtret Offset. Jag sparade flera olika färgvarianter efter mitt referensmaterial och gjorde några versioner med färgad mönsterstickning för detaljerna.

08 Skapa grundmaterialet. Det är ett mycket enkelt material. Ladda in stickningsbilden på platsen för färg i ett nytt material i C4D. Stäng av kanalen Specular. Välj Oren-Nayer som ljussättningsmodell i ljussättningskanalen. Det ger en plattare och mer gradvis skugga mellan ljust och mörkt. Vi vill undvika allt som är hårt, runt och plastliknande. I det här fallet använde jag ingen bumpmapp, eftersom den inte tillför något till den här texturen. Lägg materialet på dina bokstöver och justera kanterna så att garnet får rätt skala och inte ser hoptryckt ut. Lägg till resten av färgerna på samma sätt.

09 Lägg till hår. Markera bokstäverna en efter en och välj Add hair. Standardhårstråna är långa, så du måste ändra dem till kort och luddigt. Låt håret på varje bokstav vara något ljusare än ullfärgen. Sedan böjer du och ändrar hårmaterialets tjocklek. Ställ in hårstråna på 14 gånger den automatiska guideberäkningen. Vi vill att luddet ska dölja de skarpa kanterna i den geometriska figuren och få ett tunt lager ludd på ytan. Testa att rendera en bokstav och ända hårmängden och materialet tills du är nöjd.  Du kan åstadkomma många olika effekter, men håll dig till den i referensmaterialet. Om det är för svårt att dölja kanterna kan du försöka att duplicera varje hårobjekt och minska längden. Det ger ett extra luddlager med ”underhår” som täcker kanterna.

10 Ljussättning. Vi vill ge våra bokstäver form, men utan skarpa högdagrar och skuggor. Först ställer du in den kameravinkel du vill ha och håller dig till den. Om du vill att texten ska stå på en yta och inte sväva i luften lägger du in en L-formad studiofond som golv och vägg. Annars kan du lägga in en bakgrundyta. Båda ytorna kommer att studsa tillbaka en del ljus på objektet så att det stämmer med omgivningen. Lägg in ett huvudljus och välj den riktning du tycker ger bäst form åt bokstäverna. Oftast ovanifrån, men det kan också komma från ena sidan, som ett fönster. Ställ in mjuka skuggor.

11 Sprid ljuset. För att få ljuset att spridas snyggt markerar du Global Illumination (GI). GI-inställningen ska vara fast/low eftersom det inte krävs detaljerade skuggor i det här fallet. Gör en testrendering. Ta hand om alla oönskade mörka partier med ett eller två utfyllnadsljus, inställda på halva ljusstyrkan. Vi vill också ge alla svarta och grå skuggade delar lite mer liv och färg och där hjälper utfyllnadsljuset med GI till. Du kan också prova med bakgrundsbelysning för att få kanterna i bilden att framträda mer.

Finjusteringar
Om saker och ting inte ser riktigt rätt ut handlar det oftast om små justeringar. Försök först med dessa:

  • Ser skalan på den grund-läggande texturen rätt ut?
  • Ser färger och färgmättnad naturliga ut? Ibland kan minskad färgmättnad hindra färgen från att bli för framträdande och platta ut skuggorna.
  • Om du får för hårda kontraster generellt, försök med att lägga till ett objekt ovanför med grått, lysande material så att du kan bryta ljuset med Global Illumination. Sänk sedan styrkan på din huvudljuskälla så får du en mjukare spridning av ljuset. Om Linear Workflow är markerat i dokument-inställningarna kan det hjälpa.
  • Har håren rätt tjocklek, längd och densitet? Täck inte för mycket av bastexturen om du inte vill ha ett fluffigt eller pälsliknande utseende.
  • Passar kameraobjektivet för storleken på objekt? Vidvinkel får det att se enormt ut och ett smalare ger mindre perspektiv och får det att se mer litet ut.
  • Se till att använda referensbilderna hela tiden.

Lewis Rowe

Jag har arbetat med grafisk design och varumärken i många år. 3d har alltid intresserat mig och jag började använda det mer och mer i designarbetet tills jag uteslutande arbetade med 3d. Jag är intresserad av de visuella uttryck som används i varumärken och reklam.

Olay – Hide your age Cinema 4d, Photoshop (2009)
Den här affischkampanjen skulle visa på Olays egenskaper för att motverka ålderstecken. Kvinnors åldrar doldes i kamouflagemönster. Hittar du ’41’ , ’40’ och ’53’? Retouch: Firstbase imaging.

Chris Boardmans framtidscykel Cinema 4d, Photoshop (2010)
Den olympiska cyklistens koncept för en framtida stadscykel. Den har fingeravtryckslås, navigering, självladdande lysen och andra funktioner som styrs från användarens Iphone som dockas i ramen.

Glenlivet, Scotch Whisky Cinema 4d, V-Ray for C4D, Photoshop (2011)
En klassisk rendering av ett produktfoto med  V-Ray forC4D och fotostudioliknande ljussättning.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera