Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Foliering – tryck med lite extra

TEXT Pernilla Norin
Annons

Ibland är det det där lilla extra som säljer en produkt, som ett silverparti på omslaget eller en metallisk linje under en text. Att foliera, trycka en metallisk eller färgad folie på ett underlag, är en populär metod för att markera en form. Folierad text syns bra på de flesta underlag oavsett om det är papper, kartong, väv eller läder. Under högt tryck och 120-140 graders värme appliceras motivet från ett lager folie mot underlaget med hjälp av en metallkliché. Vanligast är guldmotiv eller andra blänkande metalliska färger, men folien finns även i pms-färger.

Folien framträder tydligt på både ljusa och mörka underlag – och på obestruket såväl som glansigt papper. Men foliering är inte billigt. Priset beräknas på hur stor metallkliché som behövs och på antalet slag som maskinen ska slå folien mot underlaget. Vilket underlag du väljer spelar också in.

Vi har besökt några specialister på foliering för att få idéer om hur trycktekniken bäst kan användas.

Igor Wolf ⁄ Yt Tryck
Specialist på relief, blindprägling och foliering

Välj papper med omsorg. En liten textgrad som ska folieras bör ha spärrning. Använd ett rakt typsnitt, exempelvis Helvetica eller Arial. Foliering fungerar inte på heltäckande uv-lackad yta, men det fungerar på blanka och matta seglaminerade ytor.

Tomas Johansson ⁄ Rapid Tryck
Specialist på grafiska effekter

Foliering fungerar på de flesta papper.All foliering är inte metallisk. Folie finns också i många pms-färger.Kontakta ditt tryckeri redan på idéstadiet för att få tips om olika materialkombinationer.

Sebastian De Ciutiis ⁄ Dixa
Grafisk produktionsbyrå och tryckeri

Välj en leverantör som har materialkännedom och kan föreslå rätt material. Ta hjälp av en duktig och kunnig projektledare på ett tryckeri. Om din kund ska trycka en inbjudan kan det vara smidigt att trycka tackkorten samtidigt för att få ner tryckkostnaden lite.

4 000 år gammal metod
Redan för 4000 år sedan använde egyptierna upphettat tunt guld för att förgylla kistor, byggnader, mumier, skrifter och liknande. Under medeltiden utvecklades metoden av munkar som dekorerade biblar för hand med hjälp av bladguld. För att förenkla tillämpningen överfördes bladguldet till papper. Värme och hårt tryck användes för att skilja guldet från papperet så att det kunde överföras till biblarnas präglade läder. Denna tidiga form av foliering användes fram till början av 1800-talet då bladguldet ersattes av andra metalliska folier som trycktes maskinellt för att sänka kostnaden.

Ordlista
Foliering: En slät yta med folietryck, antingen som text eller en annan form.

Folieprägling: En folierad upphöjd yta.

Prägling: Ett nersänkt eller upphöjt tryck, exempelvis i papper eller kartong.

Blindprägling: Ett upphöjt tryck, exempelvis i papper eller kartong.

Prisexempel
Folieringen av CAP&Designs omslag № 1–2011 kostade 15 000 kronor att trycka.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]