Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Former från förr

TEXT Sara Wilk
Annons

I våras bad min pappa mig att rensa ut mitt gamla flickrum. Trots att jag inte har bott hemma på närmare tio år står det fortfarande orört. Fram till alldeles nyligen var det en fristad för färgen rosa, kassettband och gosedjur med varierande slitningsgrad.

Jag tog mig an uppgiften med vemod. Under arbetet flöt minnen som jag lämnade bakom mig någon gång under 1990-talet upp till ytan igen. En gammal plastboll påminde om en varm sommardag och doften av nyklippt gräs utanför farmors hus. Samtidigt som en gul blyertspenna med tuggmärken hjälpte mig att återuppleva känslorna före det första matteprovet.

Men de riktiga skatterna var de gamla böckerna. Där fanns sagorna som förgyllt min uppväxt: Bland tomtar och troll som min mamma läste för mig, Den lille prinsen som av någon anledning alltid gjorde mig illa till mods och Kittyböckerna som följde mig under mina tidiga tonår.

Att bläddra i dem väckte en oerhörd nostalgi. Men det var inte historierna i sig som var katalysatorn. I stället var det illustrationerna, färgerna och formerna som ställde mig i skottlinjen för bortglömda känslor, förhoppningar och drömmar.

Förlaget Viction:ary släppte nyligen boken Hands On som lyfter upp projekt som manar till interaktion och lek – trycksaker som skapar egna upplevelser och kanske till och med minnen.

Och jag tror att just det kommer att bli allt viktigare för att knyta an till kunder i takt med att strömmen av massproducerade idéer ökar.

Alster som har – eller försöker att skapa – en egen historia både sticker ut och berör. Det är givetvis svårt att konkurrera med böcker som man läst, bläddrat i och sovit bredvid under sin uppväxt.

Men det är någonting att ta fasta på och inspireras av.

Självklart fick tomtarna, trollen, prinsen och Kitty följa med hem till Stockholm där de nu står i min bokhylla som en ständig påminnelse om varför retro alltid är modernt.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop