Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Formfest på papper då Bon Magazine firar 20

TEXT Lamin Kivelä
ÄNDRAD 2021-08-09 | PUBLICERAD 2021-08-06

Mode- och kulturmagasinet Bon fyller 20 år och firar med en tung utgåva i tryck, som ställer frågor om hur och vad vi konsumerar online. Magnus Klahr, senior art director berättar om en produktion som blivit en crossover mellan magasin och bok, där formatet kanske också blir en del av budskapet.

Annons

För någonstans ett år sedan jobbade Bon Magazine med bland annat Vapenvägran, Drunk ginger och Dirty yellow, och ytterligare några kulörer till de nya profilfärgerna för Bon Magazine.

De har sedan dess kört färgerna på sajten och Instagram, de två huvudsakliga plattformarna sedan hösten 2017 – då det senaste tryckta numret innan jubileumsutgåvan 2021 landade i butikshyllorna i somras.

Med en duns, får vi förmoda. Hushållsvågen i köket stannar på 1 182 gram för den massiva trycksaken.

Drar vi av ett par gram för hög luftfuktighet (det har nyss regnat ute) blir det ändå en vikt som närmar sig en liten Chihuahua.

Voff.

De åtta profilfärgerna Bon Magazine tog fram under 2020.
De åtta profilfärgerna Bon Magazine tog fram under 2020.

Men utgåvan behöver inte skälla för att höras. Den hårda pärmen är inslagen i sträv klot (infärgat tyg) och i handen blir den taktiliteten och den massiva vikten en röst i sig.

Det är bra, ett jubileum ska höras.

Och synas.

Kulören på omslaget är Dirty Yellow (CMYK 8, 17, 78, 0), en av de nya profilfärgerna som redaktionen hittills enbart använt digitalt (RGB 214, 206, 77).

Utgåvan finns i två numrerade upplagor där det infällda fotot på omslaget skiljer dem åt.

Vi lade vantarna på nummer 662 med Danica Kragic Jensfelt på omslaget. Hon är professor i datalogi vid Skolan för elektroteknik och datavetenskap vid Kungliga tekniska högskolan och känns på något vis självklar för temat, Beyond the algorithm.

Jubileumsutgåvan finns i två upplagor.
Jubileumsutgåvan finns i två upplagor, där omslagsbilden skiljer sig åt. Munira och Sara fotograferade av Mikael Jansson i Rinkeby. Danica Kragic Jensfelt fotograferad av Camilla Åkrans.

Efter flera år med enbart digital publicering ville Bon Magazine problematisera frågan om hur algoritmerna i sociala medier påverkar det vi tar till oss om mode och kultur.

– Vi har med alla gamla omslag och nämner såklart 20-års jubileet. Men det är inte en tillbakablick, förtydligar Magnus Klahr, senior art director på Bon Magazine och creative lead på Studio Bon då vi ringer upp i slutet av juni 2021.

Magnus Klahr, creative lead och senior art director på Bon. Foto: Pressbild.
Magnus Klahr, creative lead och senior art director på Bon. Foto: Pressbild.

Han berättar att många olika människor har varit involverade i produktionen genom åren – med både svenska och internationella nummer av Bon Magazine, konstgalleri, talks och inte minst den kreativa byrån Studio Bon.

Hur har utgivningen av Bon Magazine sett ut?

– Utgivningen har varit biannual, med två nummer om året som följer modesäsongerna. Det senaste numret innan det här kom hösten 2017 och efter det slutade den dåvarande redaktionen. Då fick Studio Bon väldigt mycket att göra. Sedan dess har vi kört digitalt.

Bon Magazine 20 år

Daniel Björk, editor in chief
Magnus Klahr, art director
Rebecka Behrman, digital art director
Erica Lindberg, associate editor
Saga Loxdal, contributing editor
Sabrina Shim, copy editor
Krister Ragnarsson, vd och publisher
Michael Elmenbeck, founder och creative director
Johan Lindberg, associate publisher
Robert Johansson, finance och accounting

Tryck: Göteborgstryckeriet
Repro: Turbin

Han har jobbat som creative lead på Studio Bon i ungefär tre och ett halvt år, med totalt omkring 25 kollegor som kör både interna produktioner och tar in jobb från externa uppdragsgivare.

En handfull utgör även redaktionen för Bon Magazine där Magnus Klahr jobbar tillsammans med biträdande art director Rebecka Behrman, chefredaktören Daniel Björk, skribenter och redigerare. Dessutom finns två av grundarna kvar och deltar i produktionen – Michael Elmenbeck som creative och Krister Ragnarsson som ansvarig utgivare och vd på Bon.

Innan jubileumsnumret pratade redaktionen mycket om när nästa nummer ska komma ut, vad det ska vara. Digitalt? Tryckt?

– Vilket existensberättigande har en modetidning idag? Säsongsmodet får man så mycket från nätet. Vi bestämde att om vi ska göra det här, så ska vi göra något annat, berättar Magnus Klahr.

Att de valde att göra en jubileumsutgåva på papper bottnar mycket i samtalen kring temat, Beyond the algorithm.

– Sociala medier, allt går fortare. Vi blir styrda i vad vi ska titta på och missar rätt mycket som vi skulle kunna vara intresserade av. Vi ville göra ett nummer som inte rent ut kritiserar, utan snarare problematiserar det. Vad händer med kreativiteten när allt styrs av algoritmer, funderar han.

Inlagan är tryckt på Munken kristall från Arctic paper och ytvikten ligger på 120 gram, med en bulk på 1,13.

– Vi ville ha ett obestruket papper med bra vithet, fin bulk som känns bra är väldigt nöjda med bildåtergivningen och svärtan i papperet, förklarar Magnus Klahr.

Med en typografi som bitvis övergår i illustration och foto som tar uppslag efter uppslag i en disposition som bygger på kapitel har Bon Magazine skapat en crossover mellan magasin och bok.

– Vi ville göra just tio kapitel mer i bokformat än klassiskt magasin. Ingen klassisk fram- och bakvagn med en mitt. Det betyder att det i varje kapitel kan finnas både bild och text, enbart bild eller enbart text. Vi har ett kapitel med bara text, till exempel och ett som bara är bild, förutom rubrik och ingress.

Sidorna som inleder respektive kapitel använder profilfärgerna och inledningen till kapitlet är satt som en typografisk illustration.

Samma typsnitt i rubrik, ingress och brödtext. Här typsnittet Circular Std.
Samma typsnitt i rubrik, ingress och brödtext. Här typsnittet Circular Std.

Genomgående använder jubileumsutgåvan samma typsnitt för rubrik, ingress och brödtext.

Kortare texter är satta i sans-seriffen Circular Std (2013) som Laurenz Brunner ritat för Schweiziska typsnittsgjuteriet Lineto.

Längre texter är satta i seriffen Burgess pro (2014) från londonbaserade Colophon foundrys egna studio.

Magnus Klahr berättar att de satt upp regler för versalgement, versalt, gement och graden på texterna samt marginaljusterat och vänsterställt beroende på till exempel textlängd och typ av innehåll.

– Tanken är att det ska hänga ihop, men det ska finnas en lust och glädje i att bläddra. Om det är en väldigt rigid form är det oftast något som mer attraherar andra grafiska formgivare.

Burgess pro
Samma typsnitt i rubrik, ingress och brödtext. Här typsnittet Burgess pro.

För att behålla varje jobb så rent som möjligt ligger ett index med länkar, upphovsrättslig information för foto och liknande i slutet av varje kapitel. Alltid satta i Circular.

Är du nyfiken på logotypen för Bon Magazine ska du kolla uppslaget på sidorna 10–11, där alla omslag från 2001–2017 finns och där syns också att logotypen haft flera olika skepnader genom åren.

I samband med de nya profilfärgerna för ungefär ett år sedan justerade Magnus Klahr också logotypen. Efter det har den varit aktiv digitalt i omkring ett år och nu i den tryckta jubileumsutgåvan.

Men ett otränat öga får antagligen svårt att se skillnaden mot logotypen så som den såg ut innan den nuvarande.

– Det var medvetet då vi ändå ville vara kvar där vi varit tidigare, förklarar han.

Säkert ett klokt beslut, då resten av utgåvan redan hörs tydligt.

Ska du inte läsa hela jubileumsutgåvan av Bon Magazine ska du i alla fall vända på ett exemplar om du stöter på det. Läs på baksidan.

Exakt vad som står där får du upptäcka själv.

Voff.

Artikeln uppdaterad 2021-08-09

Varje kapitelsida är uppbyggd av en profilfärg och inledningen satt som en typografisk illustration.
Varje kapitelsida är uppbyggd av en profilfärg och inledningen satt som en typografisk illustration.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop