Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Förpackningar – lika snyggt som grönt

TEXT Anna Henriksson
Annons

– Vi brinner för förpackningar som gör skillnad på riktigt, säger Isabelle Dahlborg Lidström, creative director på den multidisciplinära innovationsbyrån Nine i Stockholm.

På bordet framför oss står Ramlösas nya Premium pet-flaskor som Nine har designat för bryggeriet Carlsberg. Vattnet serveras på restauranger, event och nattklubbar, och därmed låg en av utmaningarna i att ge plastflaskan ett exklusivt uttryck för att tilltala den kundgrupp som besöker dessa.

Inspiration till formen och mönstret hämtades från vintageglas i kristall. Nine sökte efter en nordisk design och den nya plastflaskan har en kallare blå färg än glasflaskan, som går i medelhavsblått. Detaljarbetet med etiketten, som placering, material, tryckteknik och storlek, har varit avgörande. Här har de valt ett strukturerat, matt papper för att få rätt egenskaper.

Att ersätta glas med plast minskar klimatpåverkan med två tredjedelar. Dessutom är flaskan återvinningsbar, lättare och billigare att transportera, eftersom totalvikten har minskat.

Miljö och klimatpåverkan är en viktig del av arbetet på Nine. De försöker alltid se till produktens hela livscykel; allt från produktion och logistik till återvinning.

– Det finns mycket att göra. Företagen har börjat förstå vad en bra förpackning kan betyda för varumärket och att den faktiskt kan hjälpa dem i deras relation till konsumenten. Lyckas du göra en förpackning som är miljövänlig, stöldsäker och lätt att öppna har du kommit långt, säger Isabelle Dahlborg Lidström.

Nine jobbar även med innovativa material, som Fibreform – ett formbart papper med långa och starka fibrer som i många fall kan komma att ersätta plast. Pappers- och förpackningsföretaget Billerud, en av Nines delägare, har patent på tekniken. Nine gjorde förpackningskoncept i Fibreform redan innan det lanserades. 2008 utvecklade de en lövformad mobilförpackning i Fibreform till Sony Ericssons gröna kampanj Greenheart. Lövet rymde en mobiltelefon och ett usb-minne, och det sluts som en snäcka kring objekten.

– Genom att göra handboken digital och lägga in den på ett usb-minne minskade vi pappersförbrukningen och totalvikten drastiskt. Laddare har ju de flesta redan, så den behövde inte vara med i själva förpackningen utan blev ett tillval. Tillsammans med det unika och personliga uttrycket på förpackningen sammanförde vi det miljösmarta perspektivet med en tilltalande grafisk form.

Ett annat innovativt försök att ersätta plast visades i maj på årets slututställning på designhögskolan Beckmans i Stockholm.

Formstudenten Anna Glansén har i projektet This too shall pass jobbat med förgängliga material med lika kort livslängd som produkten de innehåller. Av karamelliserat socker, bivax och gelé av algen Agar Agar skapade hon tre förpackningsprototyper.

– I ett försök att göra förpackningarna hållbara och miljö­vänliga ville jag hitta nya material som traditionellt inte används i dagens förpackningar. Utgångspunkten i mitt examensarbete blev därför förgänglighet och att skapa en förpackning som snabbt försvann efter att användaren tömt den på sitt innehåll. Det skulle göra skillnad för miljön på riktigt om man valde denna produkt och förpackning.

De tre prototyperna är färgstarka och inbjudande i Bauhaus-inspirerande grundformer. Typsnittet är enkelt och tydligt. Den grafiska designen är vald med omsorg för att konsumenten inte ska associera förpackningen med dem vi vanligtvis ser. Det ska synas att det är en ny typ av förpackning.

Alla prototyperna har smarta lösningar för hur de ska öppnas. Olivoljan ligger insluten i ett tunt hölje av karamelliserat socker och kläcks lätt mot en vass kant, ungefär som ett ägg. Basmatiriset, som ligger i en pyramidformad ask av bivax, rivs upp som när man skalar en apelsin.

Den sista förpackningen med hallonsmoothie öppnar man genom att trycka ner ett sugrör genom ovansidan. Höljet är geléaktigt och ger lätt vika. Den ska dessutom förvaras i kylskåp, annars så torkar den ut inom loppet av två tre dagar. Allt material är från växtriket och går att kompostera. Att det snabbt skulle kunna återföras till det naturliga kretsloppet var ett kriterium för Anna Glansén.

– Att förpacka är att konservera något. Samtidigt behöver förpackningen inte hålla längre än själva innehållet som ofta har ett kort bäst före datum, speciellt när det gäller förpackningar till livsmedelsindustrin.

Hon tror att man måste hitta flera olika material för att helt kunna ersätta plast.

– En universell lösning finns nog inte. Man kan snarare fundera på vilka råvaror som kan förpackas i vad. Karamelliserat socker kan till exempel förvara oljebaserade vätskor. Förpackningar av bivax kan däremot innehålla torra livsmedel.

Inom byggindustrin finns det också stora förbättringar att göra. Gustavsbergs förpackning till wc-stolen Nautic belönades för sin innovationsgrad på If Packing Award 2011. Ett skräddarsytt skyddshölje i wellpapp med avhuggna hörn omsluter toalettstolen i stället för en stor osmidig kartong med både cellplast och wellpapp som skydd. Träpallen som alla wc-stolar brukar transporteras på har helt reducerats bort. Förpackningen är i dag elegant med ett enkelt grafiskt uttryck där Gustavsbergs logotyp hamnar i fokus. Peter Nordgren, industridesigner på Myra Industriell Design tog fram designen.

– Vi såg ett behov av en smartare förpackning. Den tidigare var inte speciellt miljövänlig, och den var obehaglig att hantera med sin flisiga och tunga träpall. Många trodde att det var omöjligt att förbättra designen, men vi har lyckats ta fram en nätt och snygg förpackning som är både bättre för miljön och lättare att hantera för slutkunden.

Han kan inte se några nackdelar med den nya designen. Sitsen förpackas dessutom separat och ligger bredvid stolen vid frakten i stället för ovanpå ringen, vilket också har lett till att förpackningsmaterialets volym har minskat.

– En förpackning ska hjälpa konsumenten att göra rätt och den ska vara lätt att återvinna. När installationen av wc-stolen är klar återstår bara två sorts material, tidigare återstod tre. Det är en utmaning för alla som jobbar med förpackningsdesign att värna om miljön.

En minskad mängd förpackningsmaterial ökar miljövinsten för samhället och företagen i stort, något som även kläd- och skomärket Puma har tagit fasta på. Clever little bag, en ny skoförpackning som lanserades i november 2010 minskar den årliga förbrukningen av kartong med 65 procent jämfört med när man använder traditionella skokartonger. Den röda skopåsen som omsluter den vikta wellpappen där skorna ligger är tillverkad av återvunna pet-flaskor.

Industridesignern Yves Behar ligger bakom designen. Målet var att göra en hållbar förpackningslösning. Miljön värnas på flera sätt till följd av den lättare förpackningen. Den årliga mängden energi som företaget förbrukar minskar med 60 procent. Kunden kan dessutom välja att använda alternativt återvinna påsen.

Ramlösas nya pet-flaskor har fått sällskap av livsmedel- och hälsokostföretaget Friggs Eco Te. I samarbete med Nine lanserades den 2009 för att utveckla och särskilja Friggs produkter från andra inom en kategori där konkurrensen är hög. Teet fanns till att börja med i sex olika smaker förpackade i fyrkantiga pappersaskar i »goda« färger. Krav-märkningen är placerad på undersidan. Isabelle Dahlborg Lidström berättar att de ville få kunden att välja produkten för att den har andra kvaliteter, till exempel god smak och nytänkande design.

– Vi ville göra en helt ny, exklusiv produkt och förpackningarna skulle inte se ut som alla andra. Det skulle vara nya spännande smaker. Teerna blev banbrytande när de kom och de stod verkligen ut på hyllan med sina matta och stilsäkra förpackningar.

Det fanns flera miljö- och produktionsutmaningar. För att få en mattare yta på utsidan blev lösningen att vända ut och in på en befintlig kartong, och därmed blev det ett annorlunda uttryck i butikshyllan. Tepåsarna omsluts av det aromsäkra och cellulosabaserade materialet Nature Flex™ som är ekologiskt och komposterbart.

– Att utveckla innovativa förpackningslösningar med miljö­fördelar är en stor del av vårt erbjudande. Men det behöver inte vara det budskapet som kommuniceras till kunden. Kunden tar numera ofta för givet att producenten tänker på miljön, det har blivit en hygienfaktor. Köp sker så mycket på känslor. Förpackningen måste ha en inbjudande grafisk design, en unik form och ge en upplevelse till kunden, avslutar Isabelle Dahlborg Lidström.

  • Färgglada förpackningar med ekologiskt te. Miljövänligt utformade, men utan att det kommuniceras vid första anblick.

Fyra miljömärkningar

SIS/TK 165
Kommittén Förpackningar och miljö på Swedish Standards Institute arbetar med en standardisering av bland annat förpackningens nedbrytbarhet, återanvändning och livscykel. För att minimera miljöpåverkan och ställa krav på val av material.

Bra miljöval
Naturskyddsföreningens märkning som främjar produkter som gör minsta möjliga skada på miljön. Kriterierna utgår från ett helhetsperspektiv där förpackningarna ingår.

SIS/ISO 14001-certifiering
Miljöcertifierad tillverkning av materialet till förpackningen är till fördel när det gäller produktens totala klimatpåverkan. Den här standarden kontrollerar miljöarbetet hos företagen.

Svanen
Svanenmärkta produkter minskar utsläpp av miljö- och hälsoskadliga ämnen. Förpackningarna ska minska belastningen på miljön. De främjar effektiva och dryga produkter. Ämnen som används ska lätt brytas ner i naturen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop