Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Framtiden kräver andra synsätt”

TEXT Sara Wilk
Annons

– Jag sticker inte under stol med att design kan vara lösningen. Men design är lika mycket boven bakom varför situationen ser ut som den gör. Det produceras så mycket skit och det är en ständig ström av nytt, bara för nytts skull.

Det säger David Carlson, grundare av bloggen och webbtidningen David Report, konferensserien Designboost och möbelmärket David Design.

I slutet av förra året släpptes hans bok Make Design Matter. En titel som skulle kunna beskrivas som en blandning mellan ett manifest och en praktisk manual för hur det är möjligt att inkorporera ett mer holistiskt och hållbart perspektiv i utvecklingsprocesser.

– En frågeställning som ofta väcks när jag besöker möbelmässan i Milano är: do we need another chair? Behöver vi fyrtiotusen nya stolar eller är det en missriktad kraft, slöseri med tid och resurser? Sedan säger jag inte att det är rätt eller fel, men jag vill väcka frågan.

I stället för att bara producera nytt bör vi fokusera på att agera smartare och mer långsiktigt, menar han. I Make Design Matter listar han sju grundstenar som kan fungera som ett slags språngbräda för dem som vill öka medveten-heten. Det handlar om allt ifrån att dela med
sig av kunskap och att bete sig ansvarsfullt till att våga misslyckas.

– Framtiden kräver andra synsätt, att vi tar in fler variabler för att lösa problem och att vi tänker utifrån flera olika perspektiv. Att skapa hållbar design handlar om kunskap om människor och beteenden. Väldigt mycket skapas utan den kompetensen idag, det är lite: “vi har produktionsmöjligheterna därför gör vi det“, konstaterar David Carlson.

Under den senaste tiden har han sett en allt större medvetenhet bland företagen. Men ansvaret ligger också på designutövarna – och många gånger handlar det helt enkelt om att tänka efter före.

– Ofta är man visserligen låst i olika processer, men även designer har möjlighet att vara en liten del av nyckeln genom att peka på möjligheterna. Alla har ett ansvar för hur de använder den kunskap som de besitter.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop