Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13403

Från det funktionella till det emotionella

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Anton Gårdsäter och Patricia Zani från Essen International.

28 november är det dags för CAP&Design Live – Stor Design, och vi har tagit ett snack med Patricia Zani på Essen International som tillsammans med Anton Gårdsäter kommer att prata om den nya profilen för Stockholm Stad.

Vad jobbar du med?

Jag är varumärkesstrateg och projektledare på Essen International. I ungefär ett och ett halvt år har vi jobbat med den uppdaterade grafiska profilen för Stockholm Stad, och nu implementeringen av den profilen.

Vad kommer ni att prata om på CAP&Design Live – Stor design?

Vi kommer prata om just hur arbetet gick till med den uppdaterade grafiska profilen, som varit ett stort och komplext projekt. Vi som har jobbat med det har tyckt att det varit fantastiskt att jobba med en stad som projekt, och framför allt den stad man själv bor i.

Vilka var svårigheterna med att skapa en identitet för Stockholms stad?

Utmaningarna vi hade när vi gick in i projektet är att det är en så extremt bred verksamhet, allt från sophämtning till event och museum ska täckas, från det funktionella till det emotionella. Det skulle vara en profil som kunde inrymma allt. Det var intressant att arbeta med en politisk organisation där förankring i organisationen och delaktighet är en stor del som krävs för att det ska lyckas.

Vad var roligast?

Oj. Det fanns många roliga delar. Det var ju ett extremt häftigt projekt, eftersom det är just en stad man arbetar med. Vi gick in med ödmjuk inställning, för att vi visste om komplexiteten i projektet.  Det är helt fantastiskt att vi lyckades hela vägen med något som nu implementeras och används av en hel stad. Roligast var det när man faktiskt insåg att "det här kommer faktiskt hända". Och så är det kul att se något rullas ut som man slitit med en lång period. Det är ju ett väldigt synligt projekt,  det syns mycket i det offentliga rummet och man stöter på det ofta på stan. Det är roligt att se och eftersom man själv är medborgare i staden har man en relation till det.

Klicka här för mer information och för att anmäla dig till CAP&Design Live – Stor design!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop