Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Fräsch form: PrisXtra

TEXT Anna Henriksson
Annons

  • Förlaga.

Billiga matvaror behöver inte betyda en tråkig paketering. Reklam- och designbyrån Hummingbirds såg snabbt potentialen i att uppdatera saluhallen PrisXtras grafiska profil när de fick frågan om att delta i CAP&Designs vinjett Gör om mig. En matvarukedja känd för sina prisvärda produkter, men där den visuella kommunikationen haltade och var omodern, enligt byrån.

 – PrisXtra har ett formspråk som känns stökigt och förlegat, vi tror att de skulle nå fler kunder om kommunikationen återspeglade ambitionsnivån att vara en butik med ­kvalitativt sortiment i tiden, säger Calle Hasselblad, art director på Hummingbirds.

Tillsammans med creative director Peder Westerberg började arbetet med den nya logotypen. Calle skissar alltid först för hand. Det ger honom en snabb uppfattning om åt vilket håll den nya formen ska gå, först därefter lyfts skisserna in i programmet Illustrator. Symbolen för pris, två punkter med ett streck efter, fann sin väg in i logotypen tidigt i processen, berättar han.

– Jag ville hitta ett element i PrisXtras befintliga logotyp som fortfarande kunde ge en igenkänning, och att då lyfta in symbolen för pris i form av ett x i logotypen kändes naturligt.

  • Skisser.

En symbol som både kan stå för sig själv och användas tillsammans med saluhallens namn. Typsnittet som Calle ritade själv fick en rund form som var både modern och sympatisk. Till skillnad från dagens visuella utryck ville designbyrån förenkla och göra en ren design där varje element gick i en enhetlig färg. Formspråket skulle vara modernt, renodlat och signalera att matvarukedjan ligger i framkant. Härifrån var steget naturligt att även inkludera siffror i det egenritade typsnittet.

– Med egna siffror blir den grafiska identiteten mer komplett. Butiksskyltar upplevs ofta som lite stökiga i en redan rörig miljö. Om ett enkelt formspråk går igen överallt från minsta skylt till veporna på fasaden blir butiksmiljön mer harmonisk, förklarar Calle.

Nu började logotype och typsnitt hitta sin form, det kände både Calle och Peder, som med jämna mellanrum gick igenom arbetet. Designen fortlöpte i Photoshop och logotypen hade nu fått sin vita färg. De tre fokusavdelningarna ost och bröd, frukt och grönt och fisk och skaldjur hade i sin tur fått var sin färg, inspirerade av dem som ingår i dagens färgprofil. Tonen i den gula, gröna och röda färgen gjordes dock något ljusare än idag för att ge en fräschare känsla.

  • Logotyp och siffror har fått en rund form och är ritade av byrån. Konceptet innehåller även en prissymbol, den har lagts på sned och läses som bokstaven x. Calle skissade på den för hand. Den slutgiltiga formen ger saluhallens logotyp ett unikt uttryck samtidigt som symbolen är kopplad till dess namn.

Färger som sedan återkommer hos avdelningarnas respektive prislappar och displaymaterial. Färgkodningen förenklar för kunden när den redan på färgen kan läsa av vilken sorts råvaror som skyltningen pratar om. Mindre symboler för annonserbjudanden, tre för ­en-priser och medlemsförmåner ritades även för butiks­skyltarna, exempelvis i form av ett stiliserat medlemskort ställt på kant. 

Typsnittet på brödtexten kom att bli sans-serifen Swiss. Valet föll på den eftersom den är tydlig och lättläst oavsett vikt och punkter.

– För mig ska en design vara så enkel som möjligt och ett mer neutralt formspråk i en matvarubutik är till fördel för kunden. Då är man ju redan där, allt man vill i den stunden är att hitta de bästa varorna och lätt kunna läsa sig till priser och information, till exempel ursprungsland, säger Calle.

  • Fasadskylten är, likt takkuberna, belyst bakifrån och har en ren design. Logotyp och de platser där butikerna finns lyfts fram. Prissymbolen som läses som bokstaven x upptar en stor del av ytan. Lekfullt och stilrent, enbart en vit text mot en svart bakgrund.

Papperskassar i oblekt kraftpapper och förpackningar och skyltar i oblekt kartong lyfter upp en jordnära brun färg som förstärker den naturliga känslan och skapar en kontrast till det lätt futuristiska uttrycket i logotype och formspråk. En typ av material och kartong som många råvaror även levereras i till butiken. En grå variant finns även att tillgå, det skapar en lågmäld och naturlig färgskala som inte sticker ut. Logotypen är tryckt på papperskassarna och över den har den liggande prissymbolen i form av ett x placerats i stort format.

Båda i logotypens vita färg. Övrig information på kassarna berättar om de områden där butikerna finns. Hemsidesadress och annan information som öppettider och telefonnummer har Calle valt bort.

– Det är så lätt att ta reda på uppgifter på internet idag, som när en butik öppnar och stänger. Vi vet var vi ska leta om vi saknar den informationen. Därför valde jag bort dem på matkassarna till förmån för den avskalade designen.

  • Takkuberna med tydlig färgkodning enligt respektive avdelning gör det lätt för kunden att hitta i butiken. Designbyrån visste tidigt att de ville inkludera butiksupplevelsen som helhet i projektet. En genomarbetad design skapar harmoni och det kändes extra viktigt då en matvarubutik lätt kan bli rörig.

Skyltsystemet i taket var nu det som designbyrån tog sig an härnäst. Det kändes nödvändigt att formge takkuber som gjorde det lätt att navigera i butiken. Färgen går i vitt, förutom inom fokusavdelningarna som har sin specifika färg i gult, grönt eller rött. Alla kuber fungerar som lampor och bokstäverna lyses upp inifrån. Materialet är svart transparent högblankt plexiglas.

– Takkuberna fanns med i bakhuvudet under hela processen. Vi visste tidigt att den grafiska profilen skulle inkludera element som underlättar butiksupplevelsen för kunden. ­Hittar man inte blir man lätt frustrerad och kanske också missnöjd, ­säger Calle.

Byrån nöjde sig dock inte här. En applikation för en smart mobiltelefon togs också fram. Ska man ligga i framkant inom sin bransch gäller det att även vara långt framme när det gäller kommunikationen till sin målgrupp. Med hjälp av applikationen kan kunden lagra inköpslistor och matcha dem mot sortimentet, leta recept eller tipsa butiken om varor man vill att de ska ta in genom att fotografera av deras EAN-koder. Det ska vara lätt för konsumenten att kontakta och tipsa ­sitt PrisXtra.

  • Färgerna på papperskassar och förpackningar går i en jordnära skala i grått eller oblekt papper. Prislapparna går i respektive fokusavdelnings färgskala. Premiumkänslan förstärks av texten »Nog-grant utvalt sortiment av PrisXtra«.

Totalt tog projektet omkring fyra till fem dagar, sett till koncentrerad arbetstid. Men själva processen löpte under cirka två månader. Utan någon brief och strategiskt tänk från kunden utgick designbyrån från sitt eget perspektiv och det som gick att läsa sig till bland annat på PrisXtras hemsida.

– Det har varit roligt och arbetet flöt på bra, den grafiska designen med logotype och typsnitt satte sig ganska snabbt. Vårt mål var att attrahera storstadskunden som vill ha ett brett och kvalitativt utbud av prisvärda varor. Med en ­modernare grafisk profil tror jag att de kan nå en ny och b­redare målgrupp, avslutar Calle Hasselblad.

  • Siffrorna är framtagna specifikt för PrisXtra. Prisskyltarna går i samma neutrala bruna eller grå färg som förpackningar och mat-­kassar. Färgkoden känns igen enligt respektive fokusavdelning. Det ska vara enkelt att förstå budskapet på skylten.

Kommentar från Axfood om förslaget

Maria Nobel, kommunikationschef på PrisXtra:

– Ett trevligt och kul sätt att utveckla PrisXtras grafiska profil. Idag är dock PrisXtras varumärke starkt inarbetat på den marknad vi verkar på i Stockholm och kundens kännedom om PrisXtras varumärke är mycket högt.

– PrisXtra ska kommunicera ett brett sortiment med hög kvalitet till ett lågt pris och till viss del gör den utvecklade profilen det, men också inte. Den kanske är lite intetsägande som en matbutiks profil. Matkänslan finns inte riktigt där. Färgerna skulle behöva vara lite starkare för att relatera till mat av hög kvalitet till lågt pris som är ett av våra kärnvärden.

– Mobilapplikationen skapar spännande tankar och bra idéer. Men det ­behövs också lite matglädje och inspirerande delar till det för att tillfredsställa våra kunder. Bilder på mat och maträtter direkt i telefonen att inspireras av hjälper också kunderna att välja. Vi äter ju mat sju dagar i veckan och i bland kan det vara svårt att välja när man har slut på inspiration.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera