Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
2910

Ge mig min egen handstil

TEXT Torun Bjurman
Annons

Hjälp! en del av min personlighet håller på att försvinna. Min kära gamla trogna handstil, håller du på att dö ifrån mig? När jag ska skriva ett längre stycke för hand tar det inte många meningar förrän kraften i handen tar slut och orden blir oläsliga. Sakta men säkert har datorn tagit över ett av mina mest personliga områden. Inte för att det är dåligt att datorn numera är det vanligaste skrivredskapet. Men det finns inget typsnitt i världen som kan ersätta de konstiga krumbukter jag gör med pennan i handen.

Så nu är det väl ändå dags för någon att fixa en smart tjänst så att vi alla kan ha våra personliga handstilar som typsnitt. Och inte bara det, jag vill att alla ska kunna öppna mina brev och mejl med snittet också. Utan att jag behöver skicka med det varje gång.
För det är ju faktiskt så att min skrivstil är min och bara min. Vissa dagar är det som om det inte ens är jag själv som skriver, utan som om en främmande makt tvingar fram en stil jag knappt känner igen. Andra dagar blir det desto snyggare. För att inte tala om hur olika bokstäverna kan bli. Vilket fantastiskt variationsrikt typsnitt det kunde bli om alla mina olika varianter på bokstäver fanns med, alla skilda sätt att binda bokstäver, alla olika mellanrum mellan bokstäver och ord … Det skulle nästan aldrig bli likadant kernat, aldrig exakt lika höga staplar.

Jag tycker också att det fortfarande finns en stor skillnad mellan handskriven och datorskriven text. Det känns betydligt viktigare att få ett handskrivet brev i brevlådan än att få ett Times New Roman-skrivet mejl i inboxen. Det går aldrig att få fram den rätta känslan med ett datorskrivet brev. Med ett individuellt typsnitt kunde åtminstone lite av känslan av personlig närhet komma tillbaka. Jag längtar redan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop