Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Geektown – 10 år av norrbottniskt egensinne

TEXT Märta Kero

Från sitt säte i Luleå har Geektown sedan starten 2011 banat en egen väg genom kommunikationsbranschen. I år firar byrån ett decennium av lekfullhet, yrkesexpertis och trotsade konventioner.

Annons

Att den kooperativa byrån Geektown driver sin verksamhet i Norrbotten – långt från klustret av byråer i Stockholm – är bara ett av många exempel på hur de går sin egen väg. CAP&Design träffade Geektown 2013 och visst har mycket har hänt sedan dess, med de saker medlemmarna är mest nöjda med handlar om hur de har fortsatt göra sin grej.

– Vi har vågat tro på vår affärside och företagsform. Vi ska inte ombilda till ett aktiebolag, vi är ett kooperativ, säger Kristin Lindqvist, en av Geektowns grundare och brand advisor samt projektledare på byrån.

En sommar tillverkade Geektown ett brädspel i mänsklig storlek som Luleås invånare och besökare kunde ta del av. Spelet var byråns eget koncept som de förverkligade med hjälp av sponsorer. Foto: Geektown.
En sommar tillverkade Geektown ett brädspel i mänsklig storlek som Luleås invånare och besökare kunde ta del av. Spelet var byråns eget koncept som de förverkligade med hjälp av sponsorer. Foto: Geektown.

Geektown är ett arbetskooperativ och drivs idag av medlemmarna tillika delägarna Kristin Lindqvist, art director Frida Larsson och Tina Lövgren, konstnärlig formgivare och illustratör. Affärsidén bygger på kooperativa värderingar: hållbarhet, solidaritet, samarbete och lika värde.

Sedan något år tillbaka har Geektown även två anställda, och de är nöjda med att de inte har tummat på sina principer om social hållbarhet.

– Kommunikationsbranschen kan vara stressig, med tuffa premisser och är inte alltid så vänlig mot den anställda. Så ska det inte vara hos oss. Det ska inte vara en självklarhet att jobba övertid, säger Kristin Lindqvist.

Den lekfulla identiteten är också något byrån hållit fast vid. “Geek” står för deras expertis inom designområdet och “Town” för den gemenskap de strävar efter att bygga med olika företag och uppdragsgivare. Geektown är dessutom en fiktiv stad där Berta, karaktären i deras logotyp, är borgmästare. Skämtsamt kallar de Berta för sin vd då de i verkligheten har valt att inte utse en vd.

Ett etikett-koncept som Geektown tog fram för det norrbottniska hantverksbryggeriet Bottenvikens bryggeri. Foto: Geektown.
Ett etikett-koncept som Geektown tog fram för det norrbottniska hantverksbryggeriet Bottenvikens bryggeri. Foto: Geektown.

– Vi vill behålla lekfullheten trots att vi är ett seriöst företag. Vi försöker vara oss själva och vi kan prata strategier ena stunden och tokerier nästa – balansen behöver finnas, säger Kristin Lindqvist.

De tre medlemmarna kommer alla från olika orter i Norrbotten och de ser det inte som några konstigheter att bo i Luleå och arbeta med kommunikation och design.

– Vi vill göra vår grej och vi gillar att bo här. Och varför inte? Vi jobbar ändå med uppdragsgivare på olika orter, säger Frida Larsson.

De ser många fördelar med att hålla till i Norrbotten – allt från närheten till natur till överkomliga lokalhyror. Byråns lokaler ligger vid Luleås södra hamn där älven mynnar ut i skärgården, såhär på vintern löper en lång och välbesökt isväg över vattnet.

– Isvägen är precis utanför dörren, på lunchrasten kan vi ta en sparktur på den. Vi går ofta ut för att vara kreativa, säger Frida Larsson.

De utmaningar byrån mött till följd av sin nordliga bas har rört sig kring uppdragsgivare som fått för sig att det är bäst med fysiska möten, berättar Tina Lövgren.

– Vissa tror att det ska vara lättare att ha möten om man arbetar med någon i samma stad, men man ses ändå inte mycket. Och ofta blir digitala möten mer effektiva.

Den grafiska identitet som Geektown skapade för Sömnadskollektivet har belönats med både Svenska designpriset 2018 och German design awards 2020. Foto: Geektown.
Den grafiska identitet som Geektown skapade för Sömnadskollektivet har belönats med både Svenska designpriset 2018 och German design awards 2020. Foto: Geektown.

Idag finns ungefär hälften av Geektowns uppdragsgivare i Norrbotten, resterande är utspridda över landet. Några kunder genom åren har varit Uppsala universitet, Forum för levande historia, Myrorna, Bottenvikens bryggeri, Sömnadskollektivet och Augustprisvinnaren 2020 Elin Anna Labba.

Geektowns framtidsvisioner går i hållbarhetens, kreativitetens och solidaritetens tecken och de vill bidra med arbetstid och pengar till olika organisationer och initiativ.

På lokal nivå stöttar de ofta tjej- och kvinnojourer, samt gör vad de kan för att inspirera och dela med sig av sina erfarenheter.

– Det har känts viktigt. Att på olika sätt inspirera kvinnor att det finns möjlighet att driva företag i Norrbotten – på sitt eget sätt, säger Kristin Lindqvist.

Hela gänget på Geektown, från vänster: Bäm Stugendal, Emelia Brännström, Tina Löfgren, Kristin Lindqvist och Frida Larsson. Foto: Geektown.
Hela gänget på Geektown, från vänster: Bäm Stugendal, Emelia Brännström, Tina Löfgren, Kristin Lindqvist och Frida Larsson. Foto: Geektown.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop