Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Geektown – kommunikationsbyrån utan kunder

TEXT Billy Ekblom
Annons

Jag har slagit mig ned tillsammans med tre kvinnor på ett knökfullt café i närheten av centralstationen i Stockholm. Iklädda matchande jackor med ordet ”Geektown” oblygt präntat över ryggen är de ivriga att få berätta sin historia. Att de kommit ned från Luleå för att göra en pitch. Historien om hur de träffades och varför de jobbar som de gör. Varför de kallar sina kunder för invånare.

Geektown är en kommunikationsbyrå baserad i Luleå. Kristin Lindqvist, Veronica Ruthberg och Frida Larsson möttes på Luleå tekniska universitet 2008, där de studerade mediedesign tillsammans.

 – Det är en mycket bra, bred utbildning för dem som vill arbeta med reklam på ett eller annat sätt. Hade vi inte gått där hade vi inte funnits, säger Kristin Lindqvist.


Foto: Viveka Österman

  • ”Tanken med loppan var att den skulle aktivera målgruppen, vara interaktiv och vara ett effektivt verktyg i fråga om att kommu-nicera med målgruppen, som var studenter. Informationen som finns under flikarna är kort och skriven på ett lekfullt sätt. Loppan är ett exempel på hur vi löst ett problem hos företagen, så att de kan synas tillsammans, kommunicera på rätt sätt och samtidigt uppfattas som lättillgängliga med en trycksak som är allt annat än traditionell.”

Redan under studietiden insåg de att de arbetade bra tillsammans. Att de ville få ut ungefär samma sak med sin kreativitet och att de kom med ungefär lika galna idéer. Tre år senare startades Geektown Kommunikationsbyrå.

 – Vi har skapat vår egen kultur inom företaget. Vi sätter gränserna för vår verksamhet och styrs inte av någon förutom oss själva, säger Veronica Ruthberg.

Geektown är noga med att påpeka att de är riktiga nördar. Det är en del av arbetet med deras eget varumärke, och ligger enligt dem själva mycket nära sanningen.

 – Absolut, att vara nörd är inget vi skäms för. Tvärtom. Alla tre har sina egna geek skills som kommer till nytta i arbetet. Frida lär sig nya saker väldigt snabbt och är en fena på att leta information på nätet. Kristin bidrar med mängder av galna idéer, men är samtidigt den som håller ordning på allt. Jag själv skriver snabbt och bra, och har stenkoll på vad som händer i omvärlden, säger Veronica Ruthberg.

Många av idéerna får de från spelvärlden, som de tillbringar olika mycket tid i. Frida är den största spelnörden.

 – Det är okej att ta en spelpaus under dagen, säger hon.

 – I stället för en vanlig tvåfika sätter vi oss tillsammans och lirar lite Wii, säger Veronica Ruthberg.


Foto: Viveka Österman

  • ”Tillväxtverket kom till oss och ville öka kunskapen om nya möjligheter på arbetsmarknaden – entreprenörskap inom vård och omsorg. Diagnos: Framtid blev vår lösning. En framtidsbar med frågor och svar fanns i direkt anslutning till ett Fia med knuff i storformat. Dessa insatser marknadsförde ett seminarium på Umeå universitet som ingick i samma koncept. Koncept, innehållande illustration, affisch, flyer, text för affisch, flyer och sociala medier samt event togs fram.”

Geektown ser även arbetsgången som ett spel. Hinder ska hoppas över, delmål klaras av och nya nivåer uppnås.

 – Vi har inga kunder. När vi presenterar oss för uppdragsgivarna brukar de först bli lite förvånade när vi säger det. Våra uppdragsgivare blir så mycket mer.

Det börjar bli dags att förklara varför Geektown har fått sitt namn.

Geek står för att de är specialister och kan sitt område väl. Dessutom är Veronica, Frida och Kristin intresserade av detaljerna i varje projekt. Så att de uppfattas som nördiga. Town står för gemenskapen de vill ha med sina kun… nej, förlåt, invånare.

Geektown är därför en fiktiv stad där alla uppdragsgivare sedermera hamnar. Där finns serietek, en bokhandel och borgmästaren Berta. Hon är en cool, kaxig tjej. Berta är en mix av tjejernas personligheter.

 – Det är medvetet, såklart. Genom att inkludera kunderna i en gemenskap under och efter samarbetet för man en dialog som kommit att bli uppskattad. Invånarna återkommer till oss med nya uppdrag. Det har blivit eftertraktat att få en nyckel in till staden, berättar Veronica.


Foto: Viveka Österman

  • Musikensemblen Norrbotten Neo kontaktade Geektown för att skapa ett internationellt gångbart marknadsföringsmaterial, som skulle sälja dem både i Sverige och utomlands. Geektown gjorde en svart cylinder med ett mönster som går i linje med Neos stil. I botten på cylindern ligger Neos eget specialframtagna te, samt en cd-skiva med deras musik. Geektown beskriver resultatet som ett kreativt ­alternativ till en broschyr.

Enligt Geektown spelar det ingen roll hur stora kunderna är eller hur börsen ser ut. Alla invånare är lika mycket värda i Geektown. Och transparensen är viktig. Enligt Veronica Ruthberg är de mycket noga med att vara öppna med arbetsgång och dialogen med invånarna.

De tre nördarna jobbar med alla som är villiga att ta ut svängarna lite. Det krävs att invånarna vågar göra något annorlunda för att fånga folks uppmärksamhet*.

 – Nyligen arbetade vi med Tillväxtverket. Det handlade om en kampanj som riktar sig till alla som studerar vård och omsorg. Som en del i konceptet finns bland annat affischer där studenterna får riva loss bitar med information i form av qr-koder som är kopplade till event med webbadresser på. Hur kul är inte det? säger Frida Larsson.


Foto: Viveka Österman

En gång fick Geektown i uppdrag att göra en informationsbroschyr för nya studenter på Luleå tekniska universitet. I stället för ett pappersark som knycklas ihop och slängs, valde de att göra informationen som en loppa. Alltså den typen de flesta av oss lekt med som barn. Sju aktörer var beställare, och i loppans flikar fick de en yta för att berätta vilka de var och vad de ville. När loppan gjordes skrevs texten med inspiration från Twitterinlägg. De har även gjort ett programblad för en miniopera. Det formgavs som en box, där insidan bildar ett rum som ska föreställa operans scen.

När Geektown inte månar om sina invånare eller skapar nya kampanjer, driver de även en skola, Geek Academy. Den drivs i nära samarbete med näringslivet, och erbjuder såväl kurser som föreläsningar kring branding, sociala medier, rörlig grafik och bildbehandling. Dessutom vill nördarna expandera. I början av februari flyttade de från Gamla Kurirenhuset till Gamla Hamnkontoret i Södra Hamn i Luleå.

 – Vi ser stora möjligheter att växa och utvecklas. Med utsikt över Södra Hamn, under takåsarna växer nya nördiga idéer fram, säger Veronica Ruthberg.

Geektown listar sina favoritspel:

  • Bulletstorm. ”Vi nördar går igång på detaljrikedomen och alla de kreativa alternativen i spelet.”
  • Borderlands 2. ”En flykt från verkligheten som ger oss småstadstjejer en chans att smaka på ett liv med några fler kulhål genom hästsvansen.”
  • Sims 3. ”Som med en kommunikationsstrategi är det viktigt att fundera ut vem du vill vara och vem du vill bli – och på vilket sätt.”
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop