Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Gerillakampanjen som ska pressa Apple

TEXT Johan Wallén
Annons

– Syftet med kampanjen är få Steve Jobs att godkänna SVTs iPhone-applikation. Det kan ta lite tid vet vi, men med hjälp av svenska folket och lite uppmärksamhet kanske kan vi kan få appen godkänd snabbare eller i alla fal så fort det bara går.

Hur ser kampanjen ut?
– Vi har skickat folk till Apples huvudkontor i Cupertino och hoppas att Steve Jobs ska se dem när han går till jobbet. De är trevliga, ödmjuka svenskar som hoppas på att få Steves uppmärksamhet och om Steve vill, även hans godkännande på plats.

– Vi har även tagit fram en sajt där Steve kan gå in när han vill för att godkänna applikationen. Det gör han genom att spela in sitt svenska ”ja” via sin webbkamera och posta det på sajten.

Hur troligt är det att han gör det?
– Ja, förhoppningen är stor, han verkar vara en skön kille så man vet ju aldrig.

Hur kom ni på idén?
– Vi ville göra nåt som man skulle uppskatta i målgruppen för iPhone och för att få SVT att kännas moderna och nytänkade, och det är de ju med sina webb-applikationer.

Vad har ni fått för reaktioner hittills?
– Vi har precis släppt sajten, men det vi fått hittills är väldigt positiva kommentarer. Jag ser att det är en del som är inne på Facebook och ber Steve om att godkänna appen. Jag har inte sett något negativt ännu.

Har ni funderat på risken att Apple och Steve Jobs blir irriterade av tilltaget?
– Ja det har vi såklart. Men hela idén med kampanjen är att den ska uppfattas som ödmjuk och de som står utanför Apple ska stå lugnt och trevligt och svara på frågor om någon kommer förbi. Det är gjort med glimten i ögat och det tror vi att Apple förstår.

Hur mycket är reklam för lanseringen och hur mycket är för att få ett snabbare godkännande?
– Vi ser det som ett spännande experiment för att se om vi får hans uppmärksamhet. Men det är en stor nyhet i sig att SVT kommer ut med en iPhone-app så det är nog så viktigt. 

Hur länge ska de stå utanför Apple?
– Klockan 17 idag svensk tid drar första sändningen igång. Sen står vi utanför Apple i sex timmar. Det är mellan 8 och 14 amerikansk tid. Då hoppas vi kunna visa oss så mycket som möjligt för de som jobbar på Apple.

– Sen får vi se vad vi får för svar, men minst en vecka kommer vi att ha folk på plats.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop