Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
11408

Gjorde Iphone-app – utan förkunskaper

TEXT Billy Ekblom
Annons


Grafiske designern Kristopher Andersson har drömt om att bli speldesigner sedan han var liten.

Appen Bilbingo har just kommit ut på App Store, och syftet med den är att skänka nytt liv till den klassiska underhållningsformen. Bakom appen står Kristopher Andersson, som fram tills för två månader sedan inte visste något alls om hur man bygger en egen app. Efter att idén föddes tog det bara 20 timmar innan appen var klar. Teorin tillskansade sig Kristopher på ett par veckor.

Till vardags arbetar Kristopher Andersson med grafisk design och har gjort så sedan 14-årsåldern. I dag är han 27 år och sysslar numer även med apputveckling. Det var hans stora spelintresse som drev honom att börja utveckla appar tillsammans med kompanjonen Mikael Andersson, under företagsnamnet Wewuvpixels.

– Jag har hållit på med grafisk design sedan jag var 14 år. Design har alltid stor betydelse, oavsett vilken kod som ligger bakom. En bra jämförelse är när man ser en riktigt usel design på en hemsida. I det läget spelar det ingen roll hur bra koden bakom designen är, säger Kristopher Andersson.

Bilbingo är Kristopher Anderssons första app, men han har flera projekt på gång redan nu. 

– Bilbingo SE och Roadtrip Bingo US är bara starten av en ny era från Wewuvpixels, den skapades igenom tanken "hur mycket kan man göra på 24 timmar med den korta bakgrunden inom genren". Det blev ett komplett spel från idé, design och kodning till klar produkt på 20 timmar.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop