Glass och Systembolaget med Jonas Frank

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2023-09-15
Vissa illustratörer har ett så unikt och personligt uttryck att man på långt håll kan koppla direkt vem som står bakom formgivningen. Jonas Frank är en av dem. I den här artikeln berättar Jonas om förpackningsdesignen för Fryst, de uppmärksammade designförslagen åt Systembolaget och om den kreativa hjärnan som aldrig riktigt går att stänga av.
Fryst och Jonas Frank.

Med sina livfulla illustrationer, humoristiska touch och avskalade design med ett stort utrymme för färg, vet man ganska precis vad man kan förvänta sig av Södermalms-illustratören Jonas Frank. När det var dags för glassproducenten Fryst att ta fram en förpackningsdesign var det Jonas Franks quirky och glada stil som avgjorde valet. 

– Som en relativt ny glass som ska slåss i hyllorna så tänkte jag att det behövs något som sticker ut ur mängden. Min ambition var att förpackningarna skulle vara svåra att slänga när man väl ätit upp innehållet. Hantverket som ligger bakom glassen genomsyrar allt som har med företaget att göra – inte minst förpackningen som är den största reklampelaren Fryst har.

Fryst har tillverkat glass sedan 2013 med produktion och glassbar på Kungsholmen i Stockholm. I samband med att de utvidgade försäljningen till utvalda butiker anlitades Jonas för att designa förpackningen. I takt med att glassen fick allt fler fans behövde produktionen öka. Då det var smidigare att fylla en rund förpackning med glass än den tidigare boxen fick Jonas steppa in och göra om designen för att passa det nya formatet. I samband med det fick han även i uppdrag att ta fram en ny logga åt Fryst.

– Jag ville hitta en logo som kändes naturlig att jobba med på både runda och kantiga former. Ibland står glass i butik så att man bara ser förpackningen uppifrån, då är det viktigt att ta fram något som ser kul och gulligt ut. Personligen så tycker jag Fryst nya logo gör en glad. En bra och klassisk sammanfattning är att vi äter både med våra ögon och munnar – ett ledord vi tillsammans jobbat efter. 

Läs också: Hemmakväll + Jonas Frank = färgexplosion

Jonas Franks förslag på Systembolagets nya pappkassar.

Som ett sätt att hålla igång kreativiteten gör Jonas ofta egna tolkningar på befintliga förpackningar vid sidan om sina jobb. Allt ifrån saltförpackningar och chips till juicer och mjölk har fått en Jonas Frank-makeover. Det senaste han tagit sig an är Systembolagets påsar, som det blev en hel del rabalder kring när Systembolaget nyligen meddelade att de skulle sluta säljas efter 56 år. 

– Jag tycker att plastpåsen var för deppig, både i utseende och material. För mig har påsen bara varit ett sätt att transportera flaskorna i och signalerar inte ett dugg varför vi har ett reglerat sätt att köpa alkohol på. Jag ville göra en version som visar att det kan vara festligt med alkohol så länge det inte blir till ett beroende, säger han.

Jonas Franks förpackningsförslag på OLWs klassiska ostbågar.

Som exempel tar Jonas upp varumärken som GUCCI och NK som konsumenter gärna skyltar med att de shoppat på genom påsen – tvärt emot vad han uppmärksammat med Systembolagets påsar. 

– Det är något visst med vårt förhållande att skylta med att vi har varit inne på Systembolaget och handlat, så därför ville jag tänka tvärtom. Jag hoppas på att de faktiskt vill göra verklighet av designen!

Det låter som att du på automatik analyserar förpackningar du ser i din omgivning?

– Ja så är det faktiskt för mig. Jag går väldigt ofta runt i affärer och tittar på vad folk handlar – lite som Ingvar Kamprad. Det är väldigt intressant att se hur de olika varumärkena jobbar med reklam i butik tycker jag.

Störst outnyttjad potential ser han hos livsmedelskedjornas egna varumärken. 

– De borde bli mycket roligare i min mening. Garant är undantaget. Mitt absolut bästa ställe att söka inspiration i är Urban Deli vars produkter oftast har formgivning i världsklass, säger han och avslutar:

– Jag tror på att vi behöver mer ”happy design” i vår vardag, och det är jag ganska bra på att få fram.