Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13649

Google visar ditt kontor

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Advisa Web Agency i Strasbourg, Frankrike.

Google Företagsfoto är en utökning av Google Streetview. Företagsfoto och Google Treks är googles nya sätt att kartlägga och fotografera världen – med Google Treks kan organisationer och turistbyråer låna en treks-kamera och fotografera platser dit Streetview-bilarna inte kan komma. Man har bland annat fotograferat Grand Canyon i USA.

Google Företagsfoto vill uppnå ett liknande resultat inne hos företagen. Johan Lundberg är en av Sveriges godkända fotografer för Företagsfoto, och enligt honom är tjänsten ett bra verktyg för all marknadsföring.

  • Originalbild: Från baren i Rymd & Skybar i Lidköping. Foto: Johan Lundberg

– Det är otroligt viktigt för företag att synas, speciellt på Google. Google Företagsfoto är kopplat till Google+ lokalt, där företagen själva kan uppdatera sin information och på ett enkelt och bra sätt använda Google i sin marknadsföring, säger Johan Lundberg.

Tjänsten fyller två år i sommar och många företag har redan använt den för att skapa roliga rundturer som engagerar användaren. Precis som i Streetview blurrar Google alla ansikten i bilderna, men det finns roligare vägar runt det. Adviso – Stratégie Internet et Marketing Web från Montreal i Kanada, är ett exempel. Advisa Web Agency i Strasbourg, Frankrike är ett annat. 

– Många företag skaffar andra sorters virtuella rundturer, för att de vill synas och ha mer engagerade och aktiva användare. En rundtur skapar mer engagemang hos potentiella kunder än vanliga bilder och video som inte är lika interaktivt. Men det är bara Googles rundtur jag sett som också fungerar på en mobilplattform, där kunden faktiskt har möjlighet att få rundturen som första intryck av företaget, säger Johan.

  • Adviso – Stratégie Internet et Marketing Web från Montreal i Kanada

Utöver att använda tjänsten som ett sätt att visa sitt kontor för sina användare och potentiella kunder berättar Johan om hur man kan använda den på mer kreativa sätt.

– Jag skulle vilja se fler kreativa reklammänniskor använda tjänsten. Det finns många olika kampanjer man skulle kunna göra, som skattjakter där användaren får klicka sig runt på kontoret för att hitta rabattkoder eller liknande. Jag efterfrågar definitivt kreativa människor, reklamare, som kan göra något roligt och spännande med Google Företagsfoto.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop