Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
10003

Grafisk design behöver ingen jämställdhetsplan

TEXT Per Torberger
Annons

Med jämna mellanrum höjs röster som kräver en större variation i uttrycken för svensk grafisk design. Rösterna är desamma som fick Föreningen Svensk form att helt sluta med sin utmärkelse Utmärkt Svensk Form för ett antal år sedan – en utmärkelse som ersatts med den betydligt blekare och meningslösare Swedish Design Award.

Men dessa åsikter bygger helt på en felaktig bild av design och missriktad välvilja. Grafisk design behöver ingen jämställdhetsplan – lika lite som all annan design.

Ofta motiveras kraven på ökad variation av att designen måste spegla samhället med alla sina fasetter bättre. Framför allt riktar kritiken in sig på att de nya kulturella intryck som följer med nyblivna svenskar också måste få sin plats och representation i designen.

Det är en välvillig idé, som ändå är helt fel. Svensk design är – precis som andra länders design – ett resultat av samhället redan i dag. Design formas av samhället, men inte av direkta påbud, utan av de strömningar som finns inom alla olika samhällslager. Så visst kan svensk design ses som blodfattig, stram och tråkig, präglad av den svenska oviljan att sticka ut. Men den kan också ses som demokratisk, fokuserad och tillgänglig, präglad av idéer om jämställdhet, universalism, om neutralitet och om minsta gemensamma nämnare. Är inte det rätt bra – egentligen?

För svenska företag och designbyråer handlar det också om ren överlevnad att hålla en tradition av svensk design vid liv. Svensk design resonerar med en stor del av de svenska konsumenterna, och är därför ett kommersiellt klokt val. Att ett lokalt tilltal är viktigt i kommunikation är möjligtvis en hemlighet för alla som inte arbetar professionellt med just kommunikation, men bara för dem.

För designbyråerna blir också det svenska uttrycket, om vi nu ska kalla det så, ett konkurrensmedel på den internationella marknaden. Det passar inte alla, men det ger en säljbar skillnad i utbudet.

Så nästa gång du träffar på någon som klagar på likriktning i den svenska designens uttryck, förklara – vänligt men bestämt – att det är alldeles utmärkt det. Är det ett för svagt argument, testa att berätta att visst, även om det finns en stark linje, finns det mycket som avviker också. Funkar inte det, nämn några av dem som använd påbudsdesign för sitt samhällsbygge – som Stalin och Hitler.

Har du fortfarande ”fel”, lägg ner. Vissa krig går inte att vinna. Det upptäckte redan Galileo Galileo.

Vad tycker du?

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop