Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Han är Iphone-ikonernas mästare

TEXT Anders Lundberg
Annons

Chansen är stor att du har stött på någon av Joseph Wains alster, antingen i en eller flera appar på din egen Iphone eller Ipad eller åtminstone när du använt någon annans. Joseph Wain är grafisk designer och tog tidigt i App Stores historia fram ett paket med enkla och stilrena ikoner som han kallade Glyphish och som snabbt blev populärt bland apputvecklare.

Numera används en eller flera av hans ikoner i uppemot 50 000 olika appar på Apples plattform, vilket kan göra det till den mest spridda designen på Ios-plattformen utöver Apples egen.

Varför skapade du Glyphish?

– Mitt mål är att hjälpa utvecklare att göra vackra appar. Bra ikoner är en väsentlig del av gränssnittsdesign.

När började du designa ikoner och vad var den första du skapade?

– Jag började 1991 då jag var 12. Mamma hade en Macintosh IIci och jag fick en kopia på Resedit (ett program som redigerar resursdelarna av filer som användes i gamla Mac OS) från Macintosh Bible-cd:n. Då lärde jag mig hur man ändrar ikonen för papperskorgen och andra systemresurser. Den allra första ikonen jag gjorde själv var små helikopterbilar som den här: 

Har du några favoriter bland ikonerna du designat?

– Jag har inte favoriter, men jag är mest nöjd med de svartvita ikonerna i Glyphish Pro 4, det senaste paketet jag har släppt.

Vad jobbar du med nu?

– En massa gratisikoner jag ska ge bort på Twitter, och en del nya för Glyphish Pro 5.

Glyphish finns i två versioner, en gratisvariant med 200 lågupplösta ikoner som till exempel kan användas i menyer, på knappar och liknande, och Pro-versionen som kostar 25 dollar och har 400 ikoner plus ett antal bonusikoner och samtliga i både låg- och högupplösta versioner som kan användas i appar med stöd för Apples så kallade retina-skärmar.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop