Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13329

Han vann Svenska Fotobokspriset

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Bild ur boken Brandplats 3. Foto: Björn Larsson.

Björn Larsson växte upp i Växjö och utbildade sig på Högskolan för Fotografi i Göteborg. Han arbetar med egeninitierade projekt i skärningspunkten mellan konst, fotografi, politik och samhällshistoria. Han har tidigare skapat böcker som Mitt i Naturen, Stentrollets olösta gåta och The Birdcatcher.

Igår vann han Svenska Fotobokspriset för boken Brandplats 3 på förlaget Dokument Press med formgivare Sebastian Wadsted. Motiveringen från juryn lyder:

"Med en dåres malande envishet har Björn Larsson under tio år återvänt till samma geografiska plats och motivkrets. Den uppmärksamme noterar små förändringar i de detaljskarpa fotografier som faller ut på sidorna i boken. Det rör sig om en förnyelse av den dokumentära genren – om en syntes av bitvis rafflande textfragment och en repetitiv och till synes händelsefattig bildsvit. Objektet för tankarna till en loggbok med en överraskande brandlukt som bokstavligen slår emot en från sidorna."

Hur känns det att ha vunnit Fotobokspriset?

– Det känns jätteroligt, kanonskoj.

Berätta om ditt bidrag, Brandplats 3.

– Startpunkten var en omfattande brand i en nationalpark, Tyresta. Det händer inte så ofta. Det händer inte ofta att det brinner i en nationalpark och det händer inte ofta att naturen i sig genererar så stort mediaintresse, och det händer inte ofta att människor engagerar sig så mycket i en bit natur. Det var stor dramatik kring branden, det var misstanke om mordbrand osv. Jag var nyfiken på orsakerna till branden och på vad som händer när naturen blir så pass skadad.  Det går ju långsamt, egentligen är det väldigt svårt att i en människoålder berätta om förändringar i naturen, på så sätt är fotografi rätt kasst. Det var svårigheten med projektet, att berätta i en tidsrymd som är långt ifrån ögonblicket – som kameran är duktig på att fånga.

  • Bild ur boken Brandplats 3. Foto: Björn Larsson.

Vad tycker du mest om att arbeta med?

– Jag tänker att när man pratar om natur så pratar man om sig själv, när man pratar om nationalparker och natur så pratar man om hur man vill representera Sverige utåt. Vilken natur som representerar Sverige. Det är utgångspunkten, när vi pratar om natur så pratar vi om oss själva. Både stentroll, fåglar, nationalparker, museer, allt rör samma frågeställning: Vad är natur? Hur identifierar vivad som är natur och naturligt? Fåglar är till exempel något som engagerar människor otroligt mycket, man kan fundera på var den fascinationen kommer från.

Och skogsbränder förekommer ju hela tiden, men sällan i en nationalpark. Och sällan satsar man så mycket samhällsresurser, som räddningstjänst, militär och hemvärn. Hur kommer det sig? Att vi lägger så mycket tid på att spara naturen.

Tycker du att det är tacksamt att fotografera natur, för att det är så vackert från början?

– Det gör det både lätt och svårt. I den här boken var jag mån om att läsaren inte skulle titta på bilderna och bara tänka "Oj, vad fint det är i naturen".  Det är mer ett porträtt av ett landskap, och det är så jag vill att man ska se dem.

  • Björn Larsson. Foto: Studio Artro
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop