Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
5705

Här är Sveriges bästa och sämsta designskolor

TEXT Per Torberger

Beckmans behåller tronen – men studenter och bransch tycker mycket olika. För tredje gången har CAP&Design undersökt vad studenter och bransch tycker om Sveriges sex mest kända designskolor. Det visar sig att branschen och studenterna tycker allt mer olika – och för branschen blir designhögskolorna mindre viktiga.

Annons

Förra året var Beckmans en klart lysande stjärna i undersökningen. Även i år får skolan många höga betyg, men det är inte lika glasklart som 2007. När studenterna tycker till om utbildningskvalitet petar Konstfack ner Beckmans till en andraplacering: när branschen får bedöma skolornas status, hamnar Berghs högst i listan.

Lite längre ner i topplistan är det dock en annan skola som rör sig ordentligt. Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg klättrar både vad gäller status och utbildningskvalitet. Lägger du dessutom till några av de kommentarer som branschföreträdarna har lämnat, förefaller HDK vara ett starkare kort i år än tidigare. Det finns dock ett område där HDK verkligen behöver förbättra sig, det handlar om hur väl studenterna är förberedda på arbetslivet. Här hamnar de på sista plats bland de sex skolorna, strax efter Konstfack, som även tidigare år har legat långt ner i denna listning.

Positvt med KY-utbildningar
En annan nyhet i undersökningsresultatet är att många i branschen nämner KY-utbildningar i positiva ordalag. KY-studenterna verkar vara mycket välkomna – liksom studenterna från universtitetsutbildningarna (Mittuniversitetet, Växjö, Linköping med flera).
När det gäller branschens syn på utbildningarnas inriktningar och de kunskaper studenterna lämnar skolan med, har däremot inte mycket hänt. Strategi och analys,  teknik, hantverk och typografi är några av de områden där studenternas kunskaper brister, enligt branschföreträdarna.

I år har vi även frågat branschen om vilka kunskaper de kommer att behöva i framtiden. Resultatet, tillsammans med ovan nämnda kunskapsbrister, borde vara obligatorisk läsning för alla utbildningsansvariga.

Till det obligatoriet borde ett om åtgärdsplan och handlingar läggas.

Se studenternas betyg på varje skola, nerbrutet i fem kategorier, under del 2.

Hur väl stämmer undersökningens resultat med verkligheten? För studenterna bör det absolut kunna betraktas som säkra siffror. En svarsfrekvens på omkring 50 procent är högre än i de flesta undersökningar, så det måste anses som trovärdigt.
För branschen är det mer tveksamt. Av 400 tillfrågade svarade knappt 20 procent, cirka 80 personer. Det kan anses vara en hög svarsfrekvens, men i en bred och varierad bransch så är branschen i dag så pass bred och varierad, ger det viss osäkerhet.
Osäkerheten gäller enskilda siffror i tabellerna. Vad gäller kommentarerna, anser vi dem vederhäftiga. Liknande kommentarer återkommer varje år i undersökningen, vilket vi anser undanröjer rimligt tvivel om att det som sägs är relevant.

Hyper Island är den enda KY-utbildningen som ingår i denna undersökning. Detta har två skäl: dels är det en etablerad skola som utbildar många med helt fokus på webb (vilket ingen av de andra skolorna har), dels har vi haft väldigt svårt att sortera ut relevanta KY-utbildningar att tillfråga bland alla de som existerar. Det är helt enkelt så att det finns för många KY-utbildningar med viss relevans för denna undersökning, att ställa en utbildning på ett år som utbildar i grafisk produktion mot en två- eller treårig utbildning på designskola, blir irrelevant.

Via de svar vi har fått in har det dock blivit tydligt att vissa KY-utbildningar absolut skulle kunna jämföras med designskolorna. Det är kunskap vi kommer att ta med oss till nästa gång undersökningen genomförs.

Vi har också fått kommentarer om några av de universitetsutbildningar vi inte har haft med i undersökningen (Konstfack och HDK är universitetsutbildningar). Att de inte är med detta år beror helt enkelt på att vi inte fått möjlighet att skicka ut enkäten till studenterna. Vi kontaktade kursansvariga på Lunds, Linköpings och Växjös universitet, GI och Mittuniversitetet och bad om möjlighet att skicka ut enkäten till studenterna: bara Mittuniversitetet lät oss göra det, övriga hörde vi aldrig av. På grund av det klena resultatet, har vi valt att inte heller redovisa resultatet från Mittuniversitetet.


Läs vidare

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]