Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Helveticas annorlunda alfabet

TEXT Sara Wilk
Annons

När vi talas vid har Patrik Blomqvists bok Helveticabc precis kommit upp på Itunes. Han var inte helt säker på att Apple skulle godkänna den, berättar han. Vissa delar av innehållet lämpar sig inte direkt för yngre läsare.

Helveticabc är nämligen en ABC-bok för vuxna. Och som namnet antyder är det klassiska typsnittet en av de viktigare beståndsdelarna. Med hjälp av dess bokstäver har Patrik Blomqvist illustrerat små korta verser om några av livets stora frågor som liv, död och återfödelse.

– Boken är full av något barnsligare humor, medan Helvetica är ett ganska strikt typsnitt – det blir lite av en krock. Men alla har en referensram, en koppling till hur Helvetica borde se ut, säger Patrik Blomqvist, som till vardags arbetar som art director på reklambyrån Ellermore i Göteborg.

– Det lilla, lilla mål som jag har med Helveticabc är att den ska få någon att se på Helvetica på ett lite annorlunda sätt.

Med hjälp av små medel har han transformerat bokstäverna. Ett gement a har blivit svansen på en apa och ett liggande p har förvandlats till en snigel. Det är en lek med bokstävernas form och samtidigt ett försök att betrakta det välbekanta ur ett annat perspektiv.
 
– Det är som när du tittar på en sak och ser en annan – när ett eluttag ser ut som ett ansikte, till exempel. Något alldagligt och vanligt kan ibland se ut som något helt annat. Och Helvetica är väldigt vanligt, jag tror att femtio procent av de kunder jag arbetar med använder det på något sätt, säger han.

För att finansiera projektet, och få lite marknadsföring på kuppen, har Patrik Blomqvist använt sig av crowdfunding genom hemsidan fundedbyme.com. Alla som vill har kunnat skänka ett bidrag för att boken ska bli verklighet. Och det fungerade. Till slut fick han in så mycket pengar att det gick det jämnt upp.

– Det har gjort att jag har kunnat kosta på lite bättre papper samt omslag och göra den så snygg som det bara går. Helvetica förtjänar att hanteras på det sättet.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop