Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13219

Hemnet klipper och klistrar

TEXT Camilla Buch
Annons

Hemnet är ett varumärke som de flesta känner till. En aktör som tidigare varit mer eller mindre ohotad på bostadsannonsmarknaden och inte gjort mycket extern kommunikation eller väsen av sig. Men konkurrenssituationen har hårdnat och i våras lanserades Hemnets första stora reklamkampanj ”Tänk på en bostadssajt”. Kampanjen var rikstäckande och syntes på reklamtavlor, i tunnelbanan och i print.

Vi har pratat med Abby Norms Art Director/Interactive Creative Director Oskar Hellqvist om reklamkampanjen, Hemnets nya uttryck, logotyp och typsnitt.

– En del har tidigare upplevt Hemnet som lite tråkiga i sitt uttryck, vissa har till och med trott att det är en statlig myndighet. Vi fick möjligheten att göra varumärket mer utåtriktat och inspirerande, berättar Oskar.

– I kampanjuttrycket valde vi att fokusera på hantverket och mötet mellan det analoga och digitala. Det som inte är allmänt känt för kampanjen är att allt du ser på bilderna är gjort av papper. För detta tog vi hjälp av papperskonstnären Anton Thorsson som gjorde ett fantastiskt jobb, nästan lite för bra, det ser i princip fotorealistiskt ut, säger Oskar.

– Vi valde dessutom att vara lite djärva i kampanjen med tanke på kännedomen om varumärket. På den första annonsen läser du ”Tänk på en bostadssajt”, men ingen avsändare finns angiven.  Annons två som ibland sitter i närheten av den första lyder ”9 av 10 tänker på oss när de ska köpa bostad”, då med Hemnets logga.  Vi har medvetet valt att inte alltid annonsera den första annonsen med annons nummer två, att istället låta konsumenten själv koppla vem som är annonsören. Varumärket är så starkt i sig att vi vet att 9 av 10 tänker på just Hemnet.

Abby Norm har även skapat introduktionsfilmen för Hemnets app.

– Även här har vi valt att fokusera på hantverket, det blev en kul och annorlunda produktion, varje animationssteg för djuren i slutet är individuella träfigurer. Det är en lekfull introduktion till appens funktioner och innehåll.

Hemnets nya app from Hemnet on Vimeo.

Hemnet Making Of from Koja on Vimeo.

Abby Norm arbetade tillsammans med Stefan Hattenbach och Hemnet för att skapa ett nytt typsnitt för bostadssajten.

– Vi ville skapa något som är tidlöst men samtidigt unikt, ett eget typsnitt som Hemnet kan använda länge. Därför var det viktigt att det var klassiskt men ändå modernt, säger Oskar Hellqvist.

– Tidigare har man skapat profiltypsnitt till tryckta medier och sedan anpassat det till digitalt. Men med tanke på att Hemnets tjänst är i princip helt digital utgick vi från sajten och apparnas förutsättningar. Först var vi tvungna att se till att typsnittet renderade bra på skärm för att sedan anpassa det till print. Typsnittet är en omskärning på det existerande Caecilia, fortsätter han.

Samtidigt som Hemnet implementerade det nya typsnittet uppdaterade Abby Norm även deras logotyp. Den tidigare logotypen hade använts länge och enligt Oskar behövdes en mer relevant logga.

– Den gamla logotypen bestod av ett grönt monopolhus med en något mossig grön färg, med svag typografi som lutade bort från symbolen. Vi ville uppdatera och föryngra logotypen. Resultatet blev en modernare och piggare färg, en symbol med mer relevant tolkning. Det är en fantastiskt rolig kund att jobba med, och en kul tjänst att konsumera. Vi ser fram emot att fortsätta leka med Hemnet, säger Oskar.

  • Den nuvarande logotypen.

  • Den gamla logotypen.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop