Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Höstens nyheter i Creative Cloud

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

239343

Adobe släpper i höst en rad nyheter i Creative Cloud, bland annat nya kreativa profilen Creative Profile, som ger personlig tillgång till alla verktyg, filer och communities i Creative Cloud – oavsett vilket CC-program eller CC-app man arbetar med på datorn eller iPad/iPhone. Samtidigt kan Photoshop, Illustrator, Lightroom och Premiere knytas närmare mobilenheter med avancerade CC-funktioner, vilket kan vara en fördel för den som är ute och reser.

– Vi introducerar en helt ny familj av appar, till exempel CC-appar som är djupt integrerade med flaggskeppsprogram som Photoshop och Illustrator, samt nya tjänster som förbinder kreatörer med sina projekt. Samtidigt ger den nya kreativa profilen designers och fotografer ständig tillgång till filer, foton, färger, typsnitt och andra digitala element, oavsett var de befinner sig, säger Jenny Höglund, nordisk marknadsföringschef för Digital Media, Adobe.

Photoshop CC och Illustrator CC har även försetts med touchstöd till Windows 8-enheter samt nya 3D-printfunktioner och förbättrad Mercury Graphics Engine-prestanda. Samtidigt uppdateras Illustrator CC med ett nytt Curvatureverktyg, medan Adobe Muse breddas med SVG och synkroniserat textstöd. På videosidan kan man nu uppleva GPU-optimerad playback för 4K-innehåll samt UltraHD i Premiere Pro CC, medan det kommer nytt HiDPI och 3D-stöd i After Effects CC.

– Utöver nyheterna till de klassiska desktoplösningarna, introducerar vi nya verktyg som kan hjälpa kreatörer att minimera sin arbetstid. Creative Cloud Market är en lösning för den upptagna kreatören, säger Jenny Höglund.

Dessutom ger Creative Cloud Extract alla webdesigners och utvecklare möjlighet att dela och öppna viktig grafisk information från PSD-filer, till exempel färger eller typsnitt. Den nya tjänsten Creative Cloud Libraries ger enkel tillgång till färger, penslar, textformer och vektoriserade bilder.

Nytt är också en talangsökningsfunktionen i Behance, Adobes sociala nätverk som är en del av Creative Cloud. Funktionen ger arbetsgivare möjlighet att söka efter kreatörer bland nätverkets medlemmar.


Adobe lanserar även två nya appar till iOS, Adobe Brush CC och Adobe Premiere Clip, samt uppdateringar till de existerande apparna.

●         Den nya appen Adobe Brush CC ger möjligheten att utveckla sin egen unika pensel på iPad eller iPhone och kan användas i Photoshop CC, Illustrator CC eller Adobe Illustrator Sketch. Samtidigt kan man med den andra nyheten Adobe Shape CC utveckla nya figurer och konvertera en hög-kontrast bild av exempelvis en Christianiacykel till vektor-grafik, som med detsamma kan användas i Illustrator CC och Adobe Illustrator Line via Creative Cloud Libraries.  

 Adobe Brush

●         Nya penslar till Photoshop Sketch som nu också blir bättre integrerat med Photoshop CC och Illustrator CC. Samtidig uppdateras Photoshop Mix med en ny version till iPhone. Nya Lightroom Mobile gör att exempelvis vänner och familj kan välja ut favoritbilder och kommentera dem online, samtidigt som att GPS-informationen från iPhone-bilderna nu automatiskt synkroniseras med Lightroom Desktop.

●         I Illustrator-familjen kan användarna av Illustrator Draw (tidigare Adobe Ideas) nu få tillgång till deras favorit vektor-redskap i nära integrering med Illustrator CC och extra stöd till Adobe Ink och Slide. Precisionsappen Illustrator Line erbjuder nu bättre teckningsmöjligheter och även möjlighet att sända sketcher till Illustrator CC, med full tillgång till den ursprungliga vektor-informationen.

●         Med den nya appen Adobe Premiere Clip kan man konvertera videoupptagningen på iPhone eller iPad till redigerade videor, som enkelt kan delas. Och för den mer ambitiösa kan klippen skickas till Adobe Premiere Pro CC för mer avancerade redigeringsfunktioner.

Apps-in-CC-from-October-6-2014 Creative Cloud Extract in the browser Creative Cloud Libraries in Photoshop CC

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop