Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

I gränslandet mellan forskning och design

TEXT Sara Wilk
Annons

Sustainable Expan­ding Bowl ser från början ut som en helt vanlig matförpackning. Men när den fylls med hett vatten vecklar den långsamt ut sig och blir till en skål som det går utmärkt att äta ur.

Det är onekligen en funktionell och smart lösning – som dessutom är miljövänlig både på grund av att själva materialet är nedbrytbart och för att den sparar utrymme under frakten. I slutet av juni tog skålen, som fortfarande är på prototypstadiet, hem vinsten i kategorin för hållbara förpackningar i amerikanska The Dieline Package Design Awards, och den har fått mycket uppmärksamhet världen över.

– I många fall verkar det som om man väljer bort någonting när man gör miljövänliga förpackningar. De blir lite sämre, de ser lite tråkigare ut eller är lite svårare att öppna. Det här är en miljövänlig förpackning som adderar ett roligt moment, svarar Anna Glansén från Tomorrow Machine på frågan om varför hon tror att projektet har fått så mycket uppmärksamhet.

Förpackningen har utvecklats i samarbete med Innventia, ett forskningsinstitut som bland annat tar fram nya material. Tanken med projektet är att det ska visa hur ett specifikt material kan användas för att förpacka frystorkad mat.

Materialet var givet redan från början. Anna Glansén beskriver det som en blandning mellan papper och plast, där plasten är nedbrytbar och framtagen från förnybara källor. Beroende på hur det behandlas kan materialet få antingen ­pappers- eller plastliknande egenskaper.

– Briefen var att förpackningen skulle bli miljövänligare genom att använda just det materialet. Det i sig är miljövänligt, men vi skulle också addera någonting mer. Vi började med att se vad det finns för problem med den här typen av förpackningar idag, sedan har vi gjort väldigt många skissmodeller och olika materialtester, berättar hon.

Ett av de största problemen som de såg är att förpackningar för frystorkad mat ofta är onödigt stora under transporten, eftersom de två tredjedelar som så småningom ska fyllas med varmvatten består av luft. Det blev utgångspunkten för det fortsatta arbetet.

– Sedan utvecklade vi olika sätt som materialet skulle kunna expandera på. Vi har gjort hur många typer av vikningar som helst.

Designbyrån Tomorrow Machine startade i slutet av förra året och har kontor i Stockholm och Paris, där Hanna Billqvist – den andra halvan av duon – just nu befinner sig. Deras främsta fokus är förpackningar och att skapa hållbara lösningar med hjälp av forskning och nya material. Anna Glansén berättar:

– Det finns så många häftiga grejor som designer kan göra med nya material. Men det är nästan inga som gör det för att man är så fokuserad på det genuina och de gamla materialen. Samtidigt som det är väldigt svårt att få tillgång till nya material och det krävs ofta stora investeringar för att börja producera dem.

Att som designer arbeta tillsammans med forskare beskriver hon både som fruktansvärt ­roligt och en riktig utmaning. Det är två olika arbets­kulturer – och tidsuppfattningar – som möts, men det ger också en unik insikt i materialen och vad de kan göra. Samtidigt kompletterar de båda yrkesgrupperna varandra.  

– Det är stor skillnad mellan forskare och designer. Det finns till exempel många materialprover som de tycker är misslyckade men som jag själv tycker är jättefina. Det kanske har blivit marmoreringar eller har fått en speciell karaktär, konstaterar hon.

– Det är bra både för forskningen och designen att samarbeta på ett tidigare stadium, nu kan vi nästan gå in och pilla lite i materialen. Det är jättespännande.

Det sker en spännande utveckling inom matdesign och livsmedelsförpackningar just nu, konstaterar Anna Glansén. Ett exempel som hon lyfter upp är företaget Wikipearl som har skapat en helt ny form av ätbart skinn, eller skal, som kan omsluta till exempel yoghurt eller glass.

– På något sätt smälter vad som är förpackningen och vad som är innehållet samman. Jag hoppas mer på den typen av förpackningar framöver.

Tomorrow Machines Sustainable Expanding Bowl.

Genom att fylla förpackningen med hett vatten vecklas den långsamt ut sig och går att äta ur.

Projektarbetet This too shall pass, här en smoothie. Gruppen experimenterar med organiska förpackningar som fungerar i symbios med sitt innehåll.

Olja från samma serie, This too shall pass, från svenska Tomorrow Machine.


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/i-granslandet-mellan-forskning-och-design-2/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?ids=https://capdesign.se/i-granslandet-mellan-forskning-och-design-2/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5211

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5798
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera