Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

I gränssnittet: DDB Stockholm

TEXT Sara Wilk
Annons

Att besöka DDB Stockholm är på något vis som att gå rakt in i föreställningen om en storstadsbyrå. I receptionen står, förutom en trevlig receptionist, flera guldlejon på rad. Ett kundmöte pågår i foajén och lågmälda samtal hörs. Lokalerna är mörka, stilrena och på borden står stora datorskärmar.

Byrån har sitt kontor högst upp i det hus som också inhyser Bonniers konsthall i Stockholm. Byggnadens glasfasad är imponerande och från baksidan syns en vidunderlig utsikt genom de stora fönstren.
Men inne i lokalen är det rejält varmt. Vårens första solstrålar värmer effektivt upp rummen inne i glashuset, trots fördragna jalusier.

DDB Stockholm är en fullservicebyrå. I de egna beskrivningarna undviks epitetet reklambyrå noggrant. För det finns en skillnad, menar man. En reklambyrå gör reklam, punkt. DDB ska producera den bästa lösningen, oavsett om det är en applikation, en digital kampanj eller en annons.

 – Vi lever och dör med våra kunder. För oss är det viktigt att vi anpassar oss till deras verklighet där utmaningarna och problemen blir allt mer komplexa. Att vara en fullservicebyrå innebär att vi har så många verktyg som möjligt att lösa våra kunders problem, säger byråns vd David Sandström.

Idag har byrån ungefär 150 ­anställda och flera underavdelningar, bland annat DDB Design, DDB++ som sysslar med allting digitalt, DDB Film och Made to ­Order som är specialiserade på visuell kommunikation för livsstilsvarumärken. Men byråns största styrka ligger inte i de olika specialkompetenserna, enligt David Sandström, utan att de arbetar under samma tak.

 – Det kanske inte är så bra att säga, men jag tror inte att vi är experter på någon av de här disciplinerna. Det vi är bäst på är att kombinera dem. Det är intressant när vi sätter retailspecialister i samma rum som designspecialister – det är då det händer något, säger han. 

Designavdelningen DDB Design startade 2010 och har ­redan jobbat med flera stora kunder. Portfolion är omfattande och inkluderar så skilda varumärken som Eniro, H&M, Bonniers konsthall, Axfoods och Nordea. Vissa var kunder till DDB redan tidigare, men några har tillkommit under resans gång.

Det är fortfarande ganska ovanligt, men DDB Stockholm är ändå långt ifrån ensamma om att ha en egen designbyrå. Bara under de senaste åren har Garbergs startat garbergs_project samtidigt som Åkestam Holst dragit igång Bold – ­båda designbyråer med mer eller mindre kopplingar till de nämnda reklambyråerna.

  • DDB Stockholm har arbetat fram Scans nya förpackningar. Under våren och sommaren rullar de ut i kyldiskarna landet runt för att ersätta den tidigare designen, som har funnits ­sedan 2007. Värdena som man har valt att arbeta med är det svenska ursprunget, landskapet, hantverket och traditionen.

Arbetsgruppen på DDB Design tror dessutom att det kommer att bli allt vanligare. Den digitala utvecklingen har ritat om spelplanen och den här typen av organisation står väl rustad för de nya förutsättningarna, konstaterar de. Ofta kan de till exempel jobba nära byråns andra kompetenser, vilket gör arbetsgången snabbare. Samtidigt kan de ha kontroll över hela processen – för att använda ett slitet uttryck – från ax till limpa.

 – Idag måste man förtjäna sin närvaro i huvudet på konsumenten. Tidigare kunde man bombardera ut sitt budskap i stora tv-kampanjer och liksom den klassiska tvättmedelsreklamen tvinga sig in i folks vardagsrum och medvetande. Det fungerar inte längre, konstaterar Maria Lundvall som är ­business director på DDB Stockholm.

Att just arbeta nära byråns andra kompetenser är också det som de själva beskriver som en av de största fördelarna med att vara en integrerad designbyrå. En idé kan snabbt förverkligas genom en skiss, en logotyp, en webbsida eller en rörlig film utan att de behöver gå utanför dörren. 

 – Det gör att det ibland känns som att vi är tillbaka i skolan, eftersom allt är möjligt, säger Jojo Brännström som är ansvarig för den digitala designen.

Ett projekt som de själva ser som ett lyckat samarbete mellan byråns discipliner  är redesignen av Scans förpackningar. Redesignen ingår som en del i hela det uppdrag Scan har givit byrån. DDB beskriver det som ett spännande projekt med ett varumärke som de flesta svenska konsumenter någon gång har lagt i varukorgen.

 – Vi ville komma ifrån bilden av Scan som ett stort industriellt företag som har tappat kontakten med sina konsumenter. Vi vill se det som ett insiktsdrivet varumärke som känner konsumenterna och hjälper dem i deras vardag, säger Linnéa Lofjord som är design director på DDB Design.

Under arbetet har målet varit att stärka ursprunget, eftersom en av Scans främsta konkurrensfördelar är att de säljer just svensk kött. Arbetsgruppen ville också trycka på varumärkets arv, eftersom det särskiljer företaget från många av butikernas egna märkesvaror, som är betydligt yngre.

De nya förpackningarna kan närmast beskrivas som en varsam modernisering och utveckling. De huvudsakliga färgerna – gult, rött och vitt – har fått vara kvar i bassortimentet. Men avsändaren har förtydligats rejält, samtidigt som verktygslådan har blivit mer omfattande för att klara av att både särskilja och hålla ihop de olika produktlinjerna.

 – Vi ville gå ifrån att enbart använda gult och rött och såg framför oss att man skulle kunna använda en oändlig färgskala, bara den ger känslan av ett gott hantverk och svenska landskap. Olika serier kan ha olika färger, men genom att ställa dem på samma sätt ska man ändå få känslan av Scan-produkter, säger Daniel Löfvenborg som är senior designer.

För att lyfta fram känslan av ett gediget hantverk och svensk tradition skapades också ett illustrationsmanér tillsammans med Martin Mörck. En gravör som är känd för sina etsningar som syns på frimärken och sedlar världen över.

Arbetsgruppen valde dessutom att hålla sig till ett typsnitt för att skapa ett sammanhållet utseende: Cheltenham, som med sina många vikter ger en mängd olika möjligheter.

 – De externa varumärkena måste ha ett eget uttryck för att de ska överleva – och det måste vara kopplat till de värden som vi och de vill lyfta. Här är det till exempel det svenska ­ursprunget, landskapet, hantverket och traditionen, sammanfattar Linnéa Lofjord.

DDB Design har sett över Scans samtliga sortiment: vardagsfavoriterna, grillsortimentet och den nya serien Svensk rapsgris. En av de största ­utmaningarna har varit att försäljningen absolut inte får minska när de nya förpackningarna når handeln. Att byta design på sådana här volymprodukter – som många dessutom köper på ren rutin – är otroligt känsligt.

 – Det är något som vi möter hos alla kunder, framförallt nu när det är ganska ängsliga tider. Försäljningen är det viktigaste. Samtidigt som de vill göra en utveckling och förflyttning vill de inte riskera att tappa befintliga kunder, säger Anna Harrysson som har varit projektledare för uppdraget.

På DDB Stockholm2 jobbar man med ett ”lead team”, eller en huvudsaklig arbetsgrupp, för varje kund. Den består av en projektledare och två kreatörer som har det övergripande ansvaret för allt arbete.

Men så har det inte alltid sett ut. Under det senaste året har det donats om i organisationen för att minska avståndet mellan kreatör och kund. Och det verkar som att det har varit till deras fördel. Än så länge har kundnöjdheten ökat, enligt vd:n David Sandström.

 – Jag kommer inte från den här branschen, vilket gör att jag kan betrakta den lite utifrån. Även om man har jobbat på ett sätt i femtio år så kanske det finns andra som är bättre. Jag tycker att man har arbetat i linje alldeles för mycket och att ­ledet mellan de som faktiskt gör jobbet och de som vill ha jobbet gjort är för långt, säger han och fortsätter: 

 – I grunden måste den här branschen komma ifrån alla floskler, allt tomt snack och all varmluft. Det märks hos kunderna, de vill prata med människorna som gör jobbet. Då behöver man flytta kreatörerna närmare kunden, och kunderna närmare kreatörerna.

Just kreatörerna är dessutom byråns starka kort, menar han. För att få in så många perspektiv som möjligt siktar de på att anställa personer som har andra bakgrunder än just reklam – för mig är det ingen merit att ha jobbat inom reklambranschen i 20 år, snarare tvärt om.

 – Jag tycker om jobbiga människor, sådana som dagen innan en presentation vågar säga: ”fan, det här är inte tillräckligt bra”. Vi vill i alla lägen göra vårt bästa, vilket i vissa fall kan göra oss till en ganska bånglig byrå och att kunderna ­säger: ”kan ni inte bara göra det här”. Nej, vi har skakat hand på att vi i alla lägen ska göra det som är bäst för er. Och ­ibland så tror vi inte att ni vet ert eget bästa.

Inställningen ser ut att gå hem. På kundlistan finns till ­exempel Blocket, Stadsmissionen och McDonalds. Men samtidigt tror David Sandström att 2013 blir året då flera av företag ser över sina reklamsamarbeten. Att jobba nära kunderna och skapa en gemensam vision och arbetsgrupp blir därför bara viktigare.

Ett uppdrag med liknande förutsättningar som Scan – ett externt varumärke i behov av en förflyttning – är redesignen av kaffehuset Zoégas visuella identitet och förpackningar. I skrivande stund är den första delen av uppdraget precis färdigställt och nu arbetar DDB Design vidare med den övergripande kommunikationen*.  

 – Tidigare har det spretat väldigt mycket. Det vi valde att bygga vidare på och stärka var just bokstaven Z. Tidigare har den haft olika färger och använts på olika sätt, vilket har brutit upp uttrycket, säger Anna Harrysson.

I premiumsegmentet trycker de hårt på det svarta och vita, som redan sedan tidigare fanns med i verktygslådan. I de andra sortimenten som återfinns i butikshyllorna har uttrycket också stramats upp något, samtidigt som det drar allt längre ut på premiumkanten.

 – Mycket handlar om att hitta kärnan i varumärket och ta ut det i alla delar. Ju mer renodlad du blir desto snabbare och tydligare blir du i hyllan, konstaterar Linnéa Lofjord.

Under de senaste månaderna har flera av DDB Stockholms ­kampanjer uppmärksammats. Försvarsmaktens ”Vad håller du på med?”, som driver med samtiden genom att porträtterade unga människor som ägnar sig åt till synes betydelselösa uppgifter, skapade debatt efter att flera kulturprofiler kritiserat den öppet. Samtidigt som Bonniers konsthall ”Inte för alla”-kampanj ledde till rubriker tack vare sitt exkluderande budskap**.

Egentligen är det inte sällan som DDB får sina kunder att sticka ut hakan och pröva nya lösningar. Det kan till exempel handla om att sätta en ensam mobilapplikation i centrum för en större kampanj eller att placera en person i en låda mitt i centrala Stockholm.

 – Om man vill få till en förändring måste det kännas på ­något sätt. Det finns allt för många kunder som tror att vi ska förändra genom att jobba på precis samma sätt som tidigare. Med risk för att bli flosklig – vilket jag hatar – kan man dra kopplingar till Einsteins citat: ”Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat”. Många kunder är där, tycker jag, säger David Sandström.


  • Siktet för förpackningsdesignen har varit att göra en försiktig utveckling snarare än en total redesign. Målet var att tydliggöra en ny segmentering – eftersom Zoégas brutit upp sortimentet i flera olika serier ‑­ och samtidigt hålla ihop dem sinsemellan.”

Snarare vill han att det ska märkas när DDB kommer in i bilden. Att det blir ett slags DDB-effekt som gör att försäljningssiffror, omsättning eller besökarantal ökar. Men för att hamna där måste man tänka annorlunda – och då behövs andra perspektiv och ett ständigt driv framåt.

 – Vi är aldrig bättre än människorna som sitter här. DDB-varumärket gör inget jobb. Jag tror att man håller energin uppe genom att ta in människor som vill något mer. Många som jobbar här trivs som allra bäst på en byrå som är djävulskt duktig. Det finns väldigt många dåliga förlorare här.

Arbetsgrupp SCAN

Team DDB Design

  • Linnéa Lofjord, design director
  • Anna Harrysson, ­projektledare
  • Daniel Löfvenborg, senior ­designer
  • Elin Eskilsson, junior designer final art
  • Sara Strand, junior designer final art
  • Anna Westling, ­produktions­ledare
  • Kerstin Holm, ­produktions­ledare
  • Martin Mörck, illustratör

 
Team DDB Stockholm

  • Maria Lundvall, business ­director
  • Jessica Morales, head of ­planning
  • Fredrik Lund, AD
  • Linus Östholm, copywriter
  • Christian Bye, copywriter
  • Matilda Jakobsson, originalare
  • Cattis Söderblom, produktionsledare
  • Jojo Brännström, head of digital
  • Paul Morel, business director ­digital

Arbetsgrupp ZOÉGAS

Team DDB Design

  • Linnéa Lofjord, design director
  • Anna Harrysson, projektledare
  • Linus Östberg, senior designer
  • Elin Eskilsson, junior designer f­inal art
  • Sara Strand, Junior Designer final art
  • Anna Westling, produktions­ledare

Team DDB Stockholm

  • Charlotte Lusiak, projektledare
  • Joakim Khoury, ad
  • Daniel Vaccino, copywriter
  • Jasmine Riahi, produktions­ledare

  • Eftersom konsten på Bonniers Konsthall inte försöker att vara lättillgänglig och enkel är den helt enkelt inte för alla. Varför inte berätta det på ett intressant och annorlunda sätt, resonerade DDB.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop