Icon – testet som gick hem

Dela

– Alla är nog ganska fascinerade över att det funkade. Det går faktiskt att få folk att hitta en applikation och ladda ned den utan någon som helst marknadsföring, säger Joel Persson, chefredaktör och art director på Icon Magazine, när vi träffas i Bonniers lokaler på Sveavägen i Stockholm.

I sommar är det ungefär ett år sedan Icon Magazine lanserade sina applikationer för Iphone i App Store.1 Nu har fler magasin valt att satsa på den lilla mobilskärmen, men då var de nästintill ensamma med sin specialdesignade lösning.

– Det var ett slags pilotprojekt. Vi och British Journal of Photography var de två första tidningarna i världen som specialdesignade en applikation för Iphone. Alla andra hade ­någon form av pdf-lösning och det ville vi bort ifrån. Vi ville översätta magasinet till telefonen rakt av, säger han.

Från början var det Mag+ som närmade sig redaktionen med förslaget att skapa en helt ny Iphone-lösning. Men ­redaktionen såg också många möjligheter med formatet. Joel Persson berättar:

– Dels är det spännande att få vara med och göra någonting helt nytt. Dels såg vi att det här skulle kunna vara en ­intäkt, ett affärsområde och ett till ben att stå på. Det är också ett sätt att skapa längre livslängd på våra reportage och kanske nå ut till fler.
Icon Magazine snålar vanligtvis varken med textlängder eller stora bilder. Artiklar med närmare 45 000 tecken hör inte till ovanligheterna. Jag frågar varför de valde just det lilla mobilfönstret, som inte för tankarna till långläsning i första hand, framför surfplattornas betydligt större skärmar.

  • Innehållet till appen struktureras i produktionsverktyget från Mag+.

– Det har visat sig att vi inte använder surfplattorna för att läsa, utan snarare för att just surfa. Mobilen använder vi mycket­ mer och på ett annat sätt. Jag säger inte att vi aldrig kommer att göra en tidning för Ipad. Men i dagsläget är det inte aktuellt.

Redan i början av arbetsprocessen visste redaktionen att de ville göra en digital version av papperstidningen. Ledorden för formen — klassisk och enkel — skulle gå igen även i det mobila magasinet. Men eftersom det var ett pilotprojekt fanns det inget färdigt facit. I stället fick de själva leta sig fram till de bästa lösningarna och testa, testa och testa igen.

– Vi ville att den skulle vara extremt användarvänlig, det skulle inte finnas något motstånd. Vårt enda krav var: ta bort alla onödiga grejer, säger Joel Persson.

  • Typsnitten i appen är ­desamma som i pappersmagasinet, bland andra Chronicle och Brunel.

Resultatet påminner onekligen mycket om pappers­magasinet. De har bland annat valt att använda samma typsnitt, Chronicle2 och Brunel och Gotham i samma grad och i samma kägel. Samtidigt får bilderna ta plats utan att för den skull störa läsningen. De är också återhållsamma med länkar, videor och andra typer av extramaterial.

– Icons pappersprodukt är ganska hårt mallad och vi håller oss till en ren och enkel form. Att översätta den till mobilen var ganska okomplicerat, men vi visste ju inte hur det skulle fungera på skärmen. Vi gjorde massa tester men landade i våra första tankar och idéer, säger han och konstaterar:

– Det finns inget rätt eller fel, bara något slags känsla som man kommer fram till.

  • Läsningen är i centrum — och så få element som möjligt ska störa. Bilderna har dock en självklar plats.

De har valt att begränsa det mobila magasinets innehåll till separata artiklar, eller singlar, som släpps ungefär varannan vecka. Det ger en strid ström av innehåll samtidigt som materialet går att ladda ned över en vanlig 3g-uppkoppling. Och det verkar som att det är en bra strategi. Sedan starten har över 30 000 artiklar laddats ned och hela 94 procent av användarna läser dem från början till slut.

– Antalet nedladdningar är väldigt högt över vad vi trodde, även om vi faktiskt inte hade något mål. Vi kunde aldrig tänka oss att vi skulle komma upp i så många på så här kort tid, säger Joel Persson.

Utöver sina egna kanaler har de inte gjort någon som helst reklam. Användarna har hittat till applikationen ändå och den har i skrivande stund omdömet fyra och en halv stjärnor i App Store.

– Det här var ett test som visade sig falla väl ut. Vi visste ju ingenting. Vi tänkte bara: det är klart att folk använder ­telefonen — vi testar och ser var vi landar. Och vi landade i ­någonting bra.