Varför har du startat NU Agency?
– För att det finns en öppning på marknaden för lite nya influenser. Både med internationella illustratörer men även ett nytt slags illustration som vi vill föra fram, säger Josefine Engström.
Vad är det för ny sorts illustration?
– I England kallar man det för imagemaking. Det handlar om kollage och illustration på gränsen mellan illustration och grafisk design. Clara Terne till exempel jobbar med stora former och lager på lager, väldigt 80-talsorienterat. Det finns inte så många illustrationsagenturer som arbetar åt det hållet.
Hur kommer det sig att NU Agency har både svenska och utländska illustratörer?
– Jag drev ju YCN:s, Young Creatives Networks, filial i Sverige. I NU Agency finns några utvalda från YCN, men även från andra håll. De flesta utländska är bosatta i England även om de kommer från olika håll i världen. Det känns kul för kundernas skull att det finns en lättillgänglig möjlighet att jobba med internationella illustratörer.
Vad har du för målgrupp?
– Dels vill jag självklart jobba mot redaktionellt och reklam, men nu i februari ska vi jobba med en utställning. Jag tycker att det är väldigt roligt att jobba med inte så jättekommersiella projekt – som utställningar och kultur – samtidigt som vi så klart siktar på reklam- och tidningsmarknaden.
Vad har NU Agency för mål?
– Målet är att dels föra in spännande illustration på marknaden, att utöka vad illustration är och kunna applicera det på områden där illustration inte brukar användas.
Bland NU Agencys illustratörer finns bland andra Beata Boucht, Clara Terne, Emma Löfström, Giedre Domzaite och Valero Doval.