Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Illustration på gränsen hos NU Agency

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Varför har du startat NU Agency?
– För att det finns en öppning på marknaden för lite nya influenser. Både med internationella illustratörer men även ett nytt slags illustration som vi vill föra fram, säger Josefine Engström.

Vad är det för ny sorts illustration?
– I England kallar man det för imagemaking. Det handlar om kollage och illustration på gränsen mellan illustration och grafisk design. Clara Terne till exempel jobbar med stora former och lager på lager, väldigt 80-talsorienterat. Det finns inte så många illustrationsagenturer som arbetar åt det hållet.

Hur kommer det sig att NU Agency har både svenska och utländska illustratörer?
– Jag drev ju YCN:s, Young Creatives Networks, filial i Sverige. I NU Agency finns några utvalda från YCN, men även från andra håll. De flesta utländska är bosatta i England även om de kommer från olika håll i världen. Det känns kul för kundernas skull att det finns en lättillgänglig möjlighet att jobba med internationella illustratörer.

Vad har du för målgrupp?
– Dels vill jag självklart jobba mot redaktionellt och reklam, men nu i februari ska vi jobba med en utställning. Jag tycker att det är väldigt roligt att jobba med inte så jättekommersiella projekt – som utställningar och kultur – samtidigt som vi så klart siktar på reklam- och tidningsmarknaden.

Vad har NU Agency för mål?
– Målet är att dels föra in spännande illustration på marknaden, att utöka vad illustration är och kunna applicera det på områden där illustration inte brukar användas.

Bland NU Agencys illustratörer finns bland andra Beata Boucht, Clara Terne, Emma Löfström, Giedre Domzaite och Valero Doval.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop