Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Inför Guldäggsgalan: Fjädrar av guld

TEXT Torun Bjurman
Annons

Gabor Palotai – 1985

När du ser tillbaka – hur har Kycklingstipendiet påverkat din karriär?

– Jag träffade andra människor genom att jag vann priset och de gav mig nya möjligheter arbetsmässigt, så jag tror att det påverkade karriären. Priset har en stor betydelse i början av karriären eftersom det stärker självförtroendet, eller eventuellt känslan att man är kallad till detta yrke.

Vad fick du stipendiet för (vad hade du gjort under de tre åren innan du fick stipendiet)?

– Jag gick på Beckmans och Konstakademien samtidigt. Jag fick Kycklingstipendiet nästan direkt efter skolan. Jag hade bara jobbat några månader på en reklambyrå och om jag minns rätt var alla arbeten jag lämnade in skoluppgifter.

  • NU: Odysseuss, Grafisk design-roman. Red Dot Design Award 2008 samt nominering i German Design Award.

Många som vunnit Kycklingstipendiet har blivit väldigt framgångsrika – är det juryerna som varit duktiga på att pricka rätt eller är det stipendiet som gett karriären en skjuts?

– Juryerna har varit duktiga, men det finns samtidigt många enormt begåvade designer som inte har fått Kycklingstipendiet eller liknade priser.

Har du vunnit andra Guldägg sedan dess?

– Det blev ett Guldägg i grafisk design 2006. Under åren har det också blivit, bland annat, tio Red Dot Design Awards, och utmärkelsen Utmärkt Svensk Form cirka 20 gånger samt diverse andra.

Har Kycklingstipendiet någon betydelse för dig i ditt jobb i dag – tittar ni till exempel på vilka som vunnit när ni ska rekrytera?

– Det spelar ingen roll. Det finns en hel del andra egenskaper som är viktigare än priset i sig.

Har du något råd till dem som söker stipendiet i dag?

– Sök med alternativa arbeten också.

Stefania Malmsten – 1990

När du ser tillbaka – hur har Kycklingstipendiet påverkat din karriär?

– Inte mycket, vad jag vet.

Vad betydde det för dig att få Kycklingstipendiet?

– Pengarna betydde mycket, även om det var en blygsam summa på den tiden.

– Det gav en inblick i reklamvärlden, där jag inte har vistats speciellt mycket. Man fick gå på festen, även året efter då jag var med i juryn och också utformade priset till det årets vinnare – ett altarskåp i orange plexi med screentryckta kycklingar på.

  • NU: Påse och designprogram för Malmstenbutiken.

Vad fick du stipendiet för (vad hade du gjort under de tre åren innan du fick stipendiet)?

– Jag hade gjort några bokomslag. Jag hade gått ut Beckmans och jobbat på tidningen Clic.

Vad utnyttjade du stipendiepengarna till?

– Leva. Jag vill minnas att jag precis hade kommit hem från London, och gjort av med pengar jag inte hade, när jag fick reda på att jag fått priset.

Många som vunnit Kycklingstipendiet har blivit väldigt framgångsrika – är det juryerna som varit duktiga på att pricka rätt eller är det stipendiet som gett karriären en skjuts?

– Vi har ganska få tävlingar och priser i Sverige. Alla som är duktiga söker.

Hur har din karriär sett ut efter Kycklingstipendiet?

– Jag har drivit min egen designstudio. Jag var också med och startade tidningarna Pop och Bibel.

  • NU: Ipad-appen Kunglig Vintage till en utställning på Livrustkammaren.

Vad jobbar du med i dag?

– Art direction och design av publikationer, hemsidor och filmer i framför allt mode- och konstvärlden.

Har du vunnit andra Guldägg sedan dess?

– Ett silver för tidningen Bibel.

Har Kycklingstipendiet någon betydelse för dig på ditt jobb i dag – (tittar ni till exempel på vilka som vunnit när ni ska rekrytera)?

– Nej.

Har du något råd till dem som söker stipendiet i dag?

– Jobba hårt.

Karin Ahlgren – 1995

När du ser tillbaka – hur har Kycklingstipendiet påverkat din karriär?

– Jag arbetar i en bransch som alltid har hyllat ungdom. Att vinna Kycklingstipendiet är att kamma hem det bästa av två världar – ung och lovande. Det är klart att det hjälpte mig att få jobba med duktiga människor och roliga uppdrag, som i sin tur har banat väg för ännu fler utmärkelser. Men det är svårt att säga vad ett enskilt pris betytt i det stora hela. Det kommer nya kycklingstipendiater varje år och branschens minne är kort.

Vad betydde det för dig att få Kycklingstipendiet?

– Det betydde mycket på ett personligt plan. Jag är en självkritisk tvivlare som ältar och som sällan unnar mig att känna mig helt nöjd och stolt. Men jag kommer fortfarande ihåg känslan när jag öppnade kuvertet med beskedet. Det var ett så stort erkännande för mig då. Kanske är priser allra viktigast när man är ung och inte riktigt vågar lita på sig själv.

  • DÅ: Meny till Restaurang Ljunggren 1995.

Vad fick du stipendiet för (vad hade du gjort under de tre åren innan du fick det)?

– Det var en blandning av reklam- och formuppdrag. Gröna konsum, grafisk identitet för Restaurang Ljunggren, en reklamkampanj för Nordiska museet. Säkert ytterligare något som jag inte minns.

Många som vunnit Kycklingstipendiet har blivit väldigt framgångsrika – är det juryerna som varit duktiga på att pricka rätt eller är det stipendiet som gett karriären en skjuts?

– Jag är övertygad om att kycklingjuryn har varit bra på att sålla fram stipendiater som drivs av en vilja att förändra branschen och skapa egna uttryck, idéstarka människor som sticker ut och utmanar konventionerna. De som vinner hade säkert blivit framgångsrika även om de inte hade vunnit. Om det nu är yttre framgång man är ute efter – alla är faktiskt inte det.

  • NU: Identitet för Beijing8, Dumplings & tea.

Hur har din karriär sett ut efter Kycklingstipendiet?

– Jag började att arbeta som ad med ett starkt formintresse. Allt eftersom åren har gått har det blivit mer och mer ren formgivning och mindre reklam. Nu arbetar jag på en designbyrå.

Vad jobbar du med i dag?

– Jag är med och driver nystartade designbyrån Garbergs_project.

Har du något råd till dem som söker stipendiet i dag?

– Nej. Reklam och design är evolutionär, i ständig förändring. Den som vinner stipendiet nästa gång kommer att göra det för att hon eller han gjort något fantastiskt, något juryn inte förväntade sig och inte kunde förutse.

Martin Marklund – 2000

När du ser tillbaka – hur har Kycklingstipendiet påverkat din karriär?

– Stipendiet gav säkert en knuff framåt. Kunderna kanske tvingades att lyssna lite extra när jag presenterade en ny idé, något som inte var så dumt när jag var grön och nervös.

Vad fick du stipendiet för (vad hade du gjort under de tre åren innan du fick stipendiet)?

– Anledningen var i huvudsak en uppsjö av filmer som vi gjorde för internetportalen Spray. De handlade om två killar. Den ena var lång och korkad och han ställde alltid frågor till sin snälla, korta vän som tålmodigt förklarade vad han skulle använda Spray till. Filmerna var i princip helt dialogdrivna, vilket jag fortfarande tilltalas av. Innan dess hade jag jobbat med reklam i ett och ett halvt år och innan det hade jag läst ett år på Berghs copylinje.

  • DÅ: Reklamfilm för Spray, anno 1999.

Många som vunnit Kycklingstipendiet har blivit väldigt framgångsrika – är det juryerna som varit duktiga på att pricka rätt eller är det stipendiet som gett karriären en skjuts?

– Självklart tyckte jag att de var otroligt pricksäkra när de lyckades rekommendera just mig, men jag var väl inte helt opartisk. Dock är det många som söker stipendiet så de som lyckas få det har väl någon form av talang. Efter utmärkelsen får man också oftast en andra chans att bevisa sig med en ny stor kund och har man lite flyt så är spiralen uppåt-gående.

Hur har din karriär sett ut efter Kycklingstipendiet?

– Vi byggde Storåkers McCann under tio års tid,och då jobbade jag mest med att ta fram koncept för kunder som Djuice, Skandiabanken och Telia. På slutet gjorde vi några filmer om en apa, Alejandro Fuentes Bergström, som blev språkrör för Intrum Justitia. Det tre senaste åren har vi jobbat med att bygga en ny byrå som heter Honesty. Det är fantastiskt roligt. 

  • NU: En skärmdump från en reklamfilm för Halebop.

Har du vunnit andra guldägg sedan dess?

– Bland annat Guldägg i film för Spray, Guldägg i radio för Canal+ samt Guldägg i film och guldskrift för Alejandro Fuentes Bergström tillsammans med min begåvade kollega Petrus Kukulski. Helt klart det roligaste priset, förutom Kycklingstipendiet så klart.

Har Kycklingstipendiet betydelse för dig på ditt jobb i dag – (tittar ni till exempel på vilka som vunnit när ni ska rekrytera)?

– Ett problem när folk söker jobb från skolan är att alla har jobbat med alla, så samma jobb dyker upp i många mappar. Utmaningen är då att spåra den som verkligen ligger bakom idén och i det läget kan förstås ett stipendium hjälpa till. Då vet man att en jury suttit och kliat sig i huvudet och gjort lite av detektivjobbet åt dig.  

Har du något råd till dem som söker stipendiet i dag?

– Tänk för guds skull inte på stipendiet utan fokusera på att göra något som du är stolt över och som du verkligen tror på.

Karin Frisell & John Bergdahl – 2005

När ni ser tillbaka – hur har Kycklingstipendiet påverkat er karriär?

– I den vevan vann vi förutom Kycklingstipendiet en del andra tävlingar som Best Yet och Young Creatives i Cannes, så det var sammantaget en bra start på vår jobbkarriär. Vi jobbade redan på Forsman & Bodenfors, byrån vi helst ville jobba på, så ur en jobbsökarsynpunkt gjorde det inte direkt någon skillnad. Även om det förstås var otroligt kul och en härlig skjuts för självförtroendet när man är grön i branschen.

Vad fick ni stipendiet för (vad hade ni gjort under de tre åren innan ni fick stipendiet)?

– Vi hade jobbat på F&B i ett par år och innan det gick vi i samma klass på Berghs. Vi skickade in en blandad kompott av jobb från Forsman: Ikea, Apoteket, någon Paus-kampanj som vi gjorde när vi extraknäckte på Åkestam Holst. Vi dammade av några jobb från plugget också.

  • DÅ: Jubileumskampanj för varuhuset i Kungens kurva som fyllde 40 år.

Vad utnyttjade ni stipendiepengarna till?

K: – Jag anlitade den fantastiska fotografen Mikael Olsson för ett privat uppdrag. Grymt lyxigt eftersom han är på Moderna Museet-nivå nu, så i dag skulle jag knappast ha råd.

J: – Jag höll på med ett bokprojekt med fotografen Daniel Månsson som heter Faces of skateboarding, tanken var att jag skulle åka över till USA en sväng, vilket jag sedan inte alls gjorde.

Många som vunnit Kycklingstipendiet har blivit väldigt framgångsrika – är det juryerna som varit duktiga på att pricka rätt eller är det stipendiet som gett karriären en skjuts?

– En kombination skulle vi tro. Det kan absolut ge en skjuts till första jobbet. Men sedan kan man ju inte leva på gamla meriter hur länge som helst, så det gäller ju att fortsätta prestera bra. Men vi tror absolut att Kycklingstipendiet kan leda till ett bra första jobb, och hamnar man på en bra byrå med allt vad det innebär så är det så klart lättare att få ut bättre jobb och därmed få snurr på karriären.

Hur har er karriär sett ut efter Kycklingstipendiet?

– Vi jobbar fortfarande kvar på F&B. Herregud, vi är inne på åttonde året. Vi har jobbat med allehanda roliga uppdrag som Ikea, Unicef, Sveriges Radio, Svenska kyrkan och Comviq.


  • NU: Lanseringskampanj för Apotekets sexleksaker.


Har Kycklingstipendiet någon betydelse för er på jobbet i dag – (tittar ni till exempel på vilka som vunnit när ni ska rekrytera)?

– Det är ju en massa talanger som söker jobb hos oss, så det är klart att om man hör om några kycklingar så vill man inte missa att ta en titt på dem.
 
Har ni något råd till dem som söker stipendiet i dag?

– Det är kul när Kycklingstipendiaterna visar en tydlig egen stil och visar utmanande och nyskapande jobb. Vi vill ju inte se bidrag som ser ut som allt annat i branschen i dag. Det här är ju de kommande stjärnorna som ska visa oss andra hur framtida reklam ska vara.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop