Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12281

”Inhouseavdelningen måste ställa krav”

TEXT Billy Ekblom
Annons

Inför Inhousedagen i Göteborg gick vi ut med en enkät angående situationen på inhousebyråerna runt om i landet. På frågan "vilka problem finns på din avdelning?" finns det några svar som sticker ut. Generellt sett verkar det som att det saknas brist på förståelse kring det arbete som sker inhouse och respekt för arbetet. Dessutom är beställningarna på det som ska göras ofta allt för otydliga.

Erik Höglund är ny managementkonsult på konsult- rekryterings- och bemanningsföretaget Inhouse. Dessutom ska han hålla i en central diskussion på Inhousedagen i Göteborg den 31 januari.

Erik, känner du igen problemen som beskrivs ovan?

– Ja, absolut. Jag upplever att det ibland finns en brist på förståelse för vad en inhouseavdelning kan bidra med till ett företag. Ofta har de ett otydligt uppdrag som är svårt att leverera på. Ibland ses de som en gratisresurs som man kan använda lite hur som helst istället för att säkerställa att de bidrar på bästa sätt till affären.

Varför är det så här? Vad kan man göra åt problemet?

– För att motverka problemen måste inhouse ha ett definierat uppdrag, så att alla vet hur de ska bidra. Tydligare samarbetsformer hur man jobbar med beställarna och definiera vilka roller som bidrar med vad.

Hur ska du hjälpa inhouseavdelningarna den 31 januari?

– Jag kommer ge råd för hur ni får till en bättre vardag och möjlighet att leverera professionellt. Dessutom leder jag en diskussion där folk kan berätta om deras problemområden och vad som kan göras för att lösa dem.

Vill du höra mer av vad Erik Höglund har att säga på Inhousedagen och delta i en givande diskussion kring utmaningar?
Läs mer och anmäl dig till Inhousedagen i Göteborg här.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop