Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Inspirerande vecka med Carson på Forsbergs

TEXT Pernilla Norin
Annons

Eleverna Robert Szadkowski, Gabriel Kanulf och Johan Undén går i årskurs två i Grafisk design och reklam på Forsbergs. De flesta i klassen var i tioårsåldern när Carson fick sitt genombrott, så när han presenterades som föredragshållare var han ganska okänd.

Vad visste ni om honom innan han kom hit?
– Jag kollade på nätet, grejer han gjort. Hans arbeten känns väldigt ”den tiden”. Men å andra sidan ser ju surfgrafik fortfarande ut så. Det är samma språk. Fast han har berättat att han gjorde formen mer avskalad just för att den var så rörig. Förut var hans form ”cutting edge”, men det är den inte längre. Nu är han etablerad, säger Gabriel Kanulf.
– Jag visste ju att han var stor, att han gjort Ray Gun och så, säger Johan Undén.

Vad tycker ni om de jobb han gör idag?
– Jag vet inte vad han gör nu. Det jag sett är ju bra, men det känns ganska gammalt, säger Gabriel Kanulf.
– Han anpassar sig inte efter hur formen ska se ut idag. Och det är ju just hans grej, säger Johan Undén.

Vad har ni fått ut av att ha David Carson här?
– Mycket! Det första han gjorde var att låta oss göra en arbetsuppgift där vi skulle skriva vårt namn på ett papper. Han ville förtydliga att vi har ett unikt sätt att kommunicera, och hur vi ska försöka ta fram det. Annars brukar de som håller föredrag för oss presentera sina egna verk det första de gör. Men Carson visade oss sina egna grejer först på onsdagen, och det gjorde att pressen minskade när vi skulle göra våra första uppgifter, säger Robert Szadkowski.
– Carson har inte bara undervisat utan också tagit sig an oss, kollat igenom våra mappar och kommenterat vad som kan ändras, säger Johan Undén.
– Det är jättekul att någon så stor kommer hit. Han har verkligen varit engagerad under hela veckan, säger Robert Szadkowski.

Hur gör ni för att det inte ska bli Carson-kopior av alla alster när han undervisar?
– Ja, det där ju det han pratar om, att vi ska ha ett personligt uttryck i allt från typografi till färgval. Han vill ju att vi ska ta fram det som är just vår egen unika form, säger Robert Szadkowski. 

Läs också: Eget uttryck målet för Carson

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop