Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13697

Interaktivt print med Clickable Paper

TEXT Camilla Buch
Annons

Ricoh har skapat en ny app som låter dig koppla interaktivt material till dina print-produkter. Med appen riktar du helt enkelt kameran mot det tryckta materialet för att få tillgång till olika onlinekällor som till exempel video, webbsidor eller sociala nätverk.

– Det är en app som jobbar mot en databas av igenkänningstecken. Detta kan vara ett textstycke eller en bild, en form, med mera. Detta gör att till skillnad mot till exempel en qr-kod så kan vi uppdatera en länk emot ny aktuell information, förklarar Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

Tekniken kräver alltså ingen synlig märkning som qr-koder gör, utan fungerar genom att digitala layouts av pappersmaterialet läggs till i Clickable Papers databas, där man sedan lägger till hot spots med digital information.

– Teknikens många möjligheter gör den attraktiv för de som vill öka värdet på trycksaker och samtidigt vara kreativa och använda mobil kommunikation. Med Clickable Paper kan förlag och annonsörer skapa interaktiva multimediala kampanjer som ger snabba resultat. Det hjälper också tryckerier att modernisera sig så att de kan erbjuda nya marknadsföringstjänster med snabb avkastning. Resultaten är spårbara i realtid vilket ger bättre återrapportering, säger Tommy Segelberg, i ett pressmeddelande.

Det brittiska tryckeriet Barnwell Print är en av Clickable Papers första kunder, de infogade tekniken i en bok på 274 sidor som lät läsarna se en film om fiske genom appen.

– När vi fick höra om klickbart papper insåg vi genast dess potential. Pappret gör att trycksaker kan användas som en portal som guidar läsarna till ytterligare information eller underhållning. Det bjuder in tryckta publikationer till en interaktiv flerkanalig kommunikationsvärld och erbjuder möjlighet att spåra läsarnas gensvar i realtid vilket hittills har varit svårt att göra med trycksaker, säger Julian Barnwell, vd och delägare i Barnwell Print, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop