Jämställda byråer prisas i Guldvågen

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2018-05-29

 | 

PUBLICERAD 

2018-05-29
Sveriges mest jämställda byrå fick i veckan ta emot förstapriset i Guldvågen, en årlig tävling som prisar kommunikationsbranschens mest jämställda arbetsplats.

Målet med priset är att göra kommunikationsbranschen lika modern som den påstår att den är och att alla ska känna att de har möjlighet att klättra till toppen och må bra på jobbet. I år har The Amazing Society tagit hem förstapriset med följande motivering:

”Höga betyg i strukturerat jämställdhetsarbete är viktigt, men att vara en jämställd byrå är mer än policys och pappersexercis. Det kräver att jämställdhetsglasögonen alltid är på i det dagliga arbetet och att strukturbetygen fullt ut stämmer överens med medarbetarnas bild av arbetsplatsen. Det kräver också mod och ett hårt arbete för att göra det obekväma bekvämt. Årets vinnare är en byrå som är öppen med sina utmaningar, öppen för att bli externt granskad och villigt delar med sig av sitt goda arbete. Där brister finns, finns också åtgärder på gång. När miljonbelopp avsätts i budget för jämställdhetsarbetet och 100 procent av medarbetarna helt och hållet instämmer i att byrån arbetar aktivt med jämställdhet, då är en definitivt på rätt väg. Stort grattis och bra jobbat – The Amazing Society!”

The Amazing Society följs av Jung Relations, Futurniture, Åkestam Holst och Ruth.

– Guldvågen går till den byrå i Sverige som är bäst på att ta tillvara, lyfta och belöna de anställdas kompetens oavsett kön. I år är vi glada att kunna presentera The Amazing Society som vinnare, en byrå som imponerade med sin ambitionsnivå och höga betyg från medarbetarna, säger Ellinor Ekström, en av Guldvågens grundare.

Priset baseras på en undersökning bland de 46 deltagande byråers vd:ar och medarbetare, framtagen av analysföretaget Add gender. De tio högst rankade byråerna anonymiseras innan expertjuryn väljer vinnaren.

– Genom tävlingen hoppas att fler byråer ska motiveras att förbättra sitt jämställdhetsarbete och försöka vinna tävlingen. Målet för priset är inte behöva finnas för att driva på branschens arbete med att ta jämställdhet på allvar, utan att det sker automatiskt, och vi hoppas att vi når dit så snart som möjligt. Nu ser vi istället över fler diskrimineringsgrunder och hur vi kan väva in dem i Guldvågen, för att utveckla tävlingen och branschen ytterligare, säger Sophie Lokko, en av Guldvågens grundare.

I år inkluderade undersökningen också specialfrågor kopplade till #sistabriefen, kommunikationsbranschens #metoo-upprop.

– #sistabriefen gav ett tydligt uppdrag till branschens arbetsgivare, nämligen att ta arbetet med att skapa trygga arbetsplatser som tar jämställdhetsfrågor på allvar. Det är glädjande att över 100 byråer har svarat på briefen, men det krävs också handling. Ett utmärkt första steg är att börja med en kartläggning över hur det ser ut på den egna arbetsplatsen, säger Ellinor Ekström, en av Guldvågens grundare och initiativtagare till #sistabriefen.