Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Kampanj för hållbar matlagning

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2019-02-28 | PUBLICERAD 2019-02-28

25 kommuner i Stockholms län tar, tillsammans med konceptbyrån Familjen Pangea, ett grepp kring matsvinn och sortering av det som blir över efter matlagningen.

Annons

Kampanjen fokuserar kring skal och rester, med starka bilder och färger som ska locka uppmärksamhet. Tillsammans med utvalda påverkare inom matfrågor ska Familjen Pangea och kommunerna uppmärksamma främst Stockholmsregionens barnfamiljer på att deras medvetna matlagning nu också ska innebära en sortering av skal och rester.

– Matens klimatpåverkan är om möjligt ännu mer aktuell i år. Med starka bilder på skal och rester ska vi skapa opinion i utvalda kanaler, till en dedikerad målgrupp. Nu måste även skal och rester pratas om – och synas, säger Patricia Miodek, art director på FamiljenPangea.

Ett av samarbetena som arbetats fram är med Köket, en del av TV4, och ett av Sveriges största matekosystem bestående av bland annat matsajten köket.se och programmet Kökets middag, ett programinslag varje vardag i Nyhetsmorgon.

– Eftersom maten står för ca 30 procent av hushållens klimatpåverkan är det självklart en mycket viktig fråga för Köket och för alla de kockar och matprofiler vi arbetar med säger Camilla Everberg, affärs-& kanalchef för Köket.

Siri Barje och Hanna Olvenmark, båda kokboksförfattare och influencers, är också i samarbete med kommunerna och Familjen Pangea.

– Från och med nu avslutas alla mina recept med uppmaningen att äta upp maten och sortera skal och rester, säger Siri Barje. Ett viktigt statement för mig som kock och miljömedveten förälder. Hoppas mina följare hakar på nu. Jag kommer dessutom skicka in den färdiga motionsmallen som tagits fram och skicka in till min bostadsrättsförening.

– Det här är ett klockrent uppdrag för mig som miljömedveten matmänniska, säger Hanna Olvenmark. Att matflödet och pratet nu också handlar om skal och rester som matlagning lämnar efter sig känns helt rätt och i tiden.

– Middagens lökskal och frukostens kaffesump ska inte längre slängas i soppåsen och brännas upp, säger Magdalena Östling, kommunikatör på Stockholm Vatten och Avfall. Det kan sorteras och bli vettigare saker, biogas till länets bussar och biogödsel på svenska odlingar. Ett naturligt, lokalt matkretslopp. På bara 620 bananskal tar 2:an dig från Odenplan till Sofia.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop