Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

Kånken Me

TEXT Mette Rosencrantz
ÄNDRAD 2021-11-19 | PUBLICERAD 2021-11-19

Fjällräven beskriver Kånken Me som en målarduk för individuell skaparglädje – där du får göra din egen tolkning av den klassiska ryggsäcken.

Annons
Kånken Me. Foto: Fjällräven.

Kånken har funnits i över 40 år och den runda ikonen med den lilla ihoprullade räven syns på små och stora ryggar världen över. 

Koncernen Fenix Outdoor, som innefattar Fjällräven omsätter idag miljardbelopp, och Kånken har kommit att bli den mest sålda ryggsäcken någonsin.

Åke Nordin år 1960. Foto: Fjällräven.

Men allting började modest, – med en dröm i en källare i Örnsköldsvik.

Året är 1960 och en då 24-årig Åke Nordin har en önskan om att kunna inspirera fler människor att vistas i naturen genom att göra den mer tillgänglig. Idén är sprungen ur den egna kärleken till naturen och många år i scouterna, där han från 14-års ålder konstruerat sina egna ryggsäckar i brist på bättre alternativ.

Ute på sina många fjällturer drog hans kreationer uppmärksamhet till sig bland fjällvandrare och samer. Åke Nordin såg sin chans och började ta med sina väskor på vandringarna för att sälja. Fröet till Fjällräven var sått.

Under 1960- och 1970-talet fick Åke Nordin se sin dröm gå i uppfyllelse. Genom samarbeten med Svenska turistföreningen och Friluftsfrämjandet tog han fram den ena friluftsprodukten efter den andra. De fick snabbt spridning och blev uppskattade av såväl rutinerade fjällvandrare som noviser.

Retro-reklam för Kånken.
Bild: Fjällräven.

Men det skulle säljas många tält, jackor och ramryggsäckar innan Kånken fick se dagens ljus. Ryggsäcken som idag bärs av allt från skogsmullar till modelejon och prinsessor, var från början skapad för ett specifikt syfte.  

I slutet av 70-talet hade nämligen ryggbesvär blivit ett utbrett problem hos både vuxna och barn. Detta bekymrade Åke Nordin, som genast kände sig manad att ta sig an uppgiften.

Då mycket av skulden lades på dåtidens populära axelremsväskor bestämde han sig för att gå tillbaka till sina rötter för att ta fram en lösning. Tillsammans med Svenska Scoutförbundet började han fila på en ryggsäck som skulle vara enkel och billig, men framför allt ergonomisk och bekväm för ryggen.

Eftersom huvudsyftet ursprungligen var att hitta ett bättre alternativ till framför allt skolväskorna var det viktigt att också anpassa proportionerna efter just typiska skolmaterial. Därför utformades framfickan för att få plats med ett pennskrin, och huvudfacket för att rymma två A4-pärmar.

Foto: Fjällräven.

Inte helt oväntat var Åke Nordin också angelägen om att väskan skulle vara funktionell även för utflykter i naturen. Därför gjordes väskan i ett slitstarkt material kombinerat med ett inbyggt sittunderlag och sidofickor med plats för termos.

För att bestämma proportionen för väskan i sin helhet användes Stockholms telefonkatalog som mall. 

Ryggsäcken lanserades på marknaden 1978 och fick namnet Kånken. Åke Nordins förhoppning var att sälja ett par hundra väskor under lanseringsåret, men Kånken fick ett närmast explosionsartat genomslag och hade året efter sålts i 30 000 exemplar, – succén var ett faktum.

Under de kommande 40 åren lanseras flera nya färger och versioner av Kånken, men dess grundläggande design förblir densamma.

Bild: Fjällräven.

Året är 2011 i ett klassrum i Schweiz.

Det är nu nästan exakt 50 år sen Åke Nordin startade Fjällräven i sin källare.

Evelina Nordin är 12 år och har, som barnbarn till Åke Nordin, vuxit upp i ”Fjällräven-familjen” som hon själv uttrycker det.

När klassen får i uppgift att skapa ett eget projekt som ska löpa över två terminer är därför idén glasklar, – hon ska sätta ihop en egenkomponerad Kånken.

Evelina Nordin, barnbarn till Åke Nordin och en del av Fenix Outdoor. Foto: Fjällräven.

Idén kom från första början när hon satt och experimenterade i verktyget Nike ID (nu Nike By You), där man själv väljer produktens färgkombinationer efter tycke och smak.

Hon började prova sig fram genom att ta isär Kånken-väskor 

för att sedan använda de olika komponenterna till att skapa egna färgkombinationer av ryggsäcken.

– Då hade jag en tydlig idé som jag verkligen ville utforska, samtidigt som jag hade resurserna till det, säger hon.

Ett decennium senare går Evelina Nordin ett trainee-program på Fenix Outdoor.

Idén om en Kånken som går att personanpassa blir plötsligt mer än bara en idé – företaget vill göra verklighet av hennes koncept.

– Det kändes otroligt kul och bekräftande att Fjällräven ville satsa på min idé sen 10 år tillbaka. Jag minns att jag tänkte ”wow, det här kommer verkligen hända!”.

Bild: Fjällräven.

Embryot skulle nu utvecklas till en fullfjädrad tjänst för att kunna erbjuda möjligheten för kunden att själv bestämma färgkombinationen på sin Kånken.

Projektet fick namnet Kånken Me, och i början av 2020 startade arbetet med att ta fram en operationell lösning för verktyget.

Evelina Nordin jobbade med utvecklingen av Kånken Me i ett halvår, jämte bland annat Charlie Enlund Ekberg, som är Product Owner Innovation på Fenix Outdoor.

Han beskriver Kånken som en trotjänare som över tid reflekterar personligheten hos sina användare.

– Att låta konsumenter sätta sin egen prägel genom att vara en del av designen på en signaturprodukt för Fjällräven ger den karaktären ännu mera liv vilket vi värdesätter som märke. Vi vill att konsumenten skall kunna se sig själv i våra produkter och därför är Kånken Me ett viktigt initiativ för Fjällräven, säger han.

Evelina Nordin i Fjällräven Classic, som är en vandringstävling som Fjällräven arrangerar varje år. Den 110 kilometer långa sträckan går mellan Nikkaluokta och Abisko. Foto: Fjällräven.

Kånken Me i siffror

29 192 926 025 390 600 – Det exakta antalet kombinationer av Kånken Me som går att göra.

15 – Antalet anpassningsbara komponenter i Kånken Me-verktyget.

14 – Antalet färger för de olika delarna i Kånken Me.

200 000 – Antalet Kånken som tillverkas varje år.

30 000 – Antalet Kånken som såldes under lanseringsåret 1978.

När tjänsten stod klar var det en dröm som gick i uppfyllelse för Evelina Nordin, på samma sätt som när hennes farfar en gång i tiden fick se sina kreationer komma till liv bland andra friluftsälskare. 

– Att se en idé man trodde på som 12-åring formas till en verklighet är en riktigt häftig upplevelse, säger hon.

Idag jobbar Evelina Nordin på Fenix Outdoor som User engagement specialist och Fenix Global graduate. På frågan om vad hon tycker om den färdiga tjänsten svarar hon: 

– Det är väldigt coolt hur verktyget är utformat genom hela processen, från början till slut, säger hon och fortsätter,

– Sen älskar jag förstås hela konceptet, att man kan utveckla något så tidstroget som Kånken till någonting helt unikt utan att tappa autenticiteten. 

3D-verktyget Kånken Me.
Bild: skärmdump.

I designverktyget är Kånken uppdelad i 15 anpassningsbara komponenter som i sin tur erbjuder 14 färger att välja mellan. 

Allt som allt går det att göra sin Kånken Me i över 100 000 miljarder kombinationer

– Det gör att varje Kånken Me-ryggsäck sannolikt kommer att vara unik. Jag ser så mycket fram emot att gå på stan och se hur folk valt att sätta ihop sin egen tolkning av Kånken, avslutar hon. 

Väskan vi på redaktionen satte ihop i verktyget Kånken Me. Bild: Fjällräven.

Charlie Enlund Ekberg är även han förväntansfull på att få se resultatet av den nya plattformen.

– Vi som har jobbat med projektet hoppas givetvis att användare av Kånken Me delar med sig av sina designer och miljöer där de används på till exempel sociala medier, säger han.

CAP&Design fick chansen att testa verktyget för Kånken Me. Väskan vi satte ihop kommer att lottas ut på vår Instagram vecka 47 2021. Fler bilder från designverktyget finns även det på vår Instagram.

Fjällrävens grundare Åke Nordin år 2003. Foto: Fjällräven.
Fjällrävens ikon i levande form. Foto: Fjällräven.
Skiss. Foto: Fjällräven.
Foto: Fjällräven.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop