Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
4059

Kaos är granne med Joshua Davis

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Till de mer spektakulära av Joshua Davis projekt hör den serie med självgenererade illustrationer som han tog fram utifrån designen på BMW:s Z 4-modell tidigare i år.
– Jag gjorde ett program som bygger på bilens kurvor och former. Sedan tog jag fram 500 signerade utskrifter, där varje motiv blev unikt eftersom programmet förändrade bilden hela tiden, berättar Joshua Davis från sin studio på Long Island i New York.

Joshua Davis metod går i korthet ut på att han gör illustrationer på en Wacom-platta. Skisserna exporterar han sedan till Flash, där han skriver actionskript som genererar en oändlig mängd variationer på de ursprungliga formerna. Resultatet blir ett varmt, organiskt formspråk, i en sömlös förening av programmering och teckningens mänskliga hand.

Vad gör du just nu?
– Jag håller på med en kampanj för Motorolas telefon Motokrzr. Det jag gör är ett interaktivt självgenererande kalejdoskop. Motokrzr är gjord av ett blankt material som fungerar som en spegel. Utifrån det kom jag fram till idén med ett kalejdoskop, där användaren kan ändra storlek och beståndsdelar. När du är färdig kan du ladda ner ditt kalejdoskop som bakgrund i datorn eller telefonen.

Joshua Davis började ägna sig åt webbdesign när han studerade måleri och illustration på Pratt Institute i Brooklyn under första halvan av 90-talet.
– Jag gjorde illustrationer för barnböcker, men när förlagen inte var intresserade började jag använda internet för att publicera mina bilder. Jag blev tidigt intresserad av hur man kan arbeta med interaktion och slump på webben, berättar Joshua Davis.

Vad har du med dig från måleriet?
– Färgteori, balans, form och struktur. Jag är klassiskt skolad, gjorde min egen oljefärg och kunde arbeta på en målning i flera månader. Den känsligheten har jag tagit med mig. När jag började arbeta med Photoshop och Illustrator brydde jag mig aldrig om filter och insticksprogram, vilket många omkring mig gjorde. Den sortens hjälpmedel fanns inte i måleriet.

Hur arbetar du, rent konkret?
– Jag börjar oftast i Flash, eftersom det är ett vektorbaserat program som dessutom har ett programmeringsspråk, actionskript. Jag har en stor Wacom-platta där jag ritar allt så att jag får alla vektorer rätt i datorn. När jag väl har allt material, skriver jag actionskript som bygger på olika mönsterskapande algoritmer.

Vilken kompetens är absolut viktigast att ha som webbformgivare?
– Det är inte kompetens, utan tankesätt det handlar om. Det bästa jag har gjort var att använda nätet för att uttrycka mig själv, inte som en plats för en portfolio till att söka jobb.

Vad blev ditt genombrott som formgivare?
– Sajten Praystation kickstartade min karriär. I över två år publicerade jag saker där nästan varje dag. Det var små idéer och halvfärdiga koncept. Men det ledde till att jag fick massor med uppdrag.

När var det här?
– Praystation registrerades 1997, jag började arbeta med Flash på den 1998. Jag lade ner sajten 2001 efter att den hade belönats med Net Excellence vid ARS Electronica i Österrike.

Varför lade du ner Praystation?
– Det kändes som att jag belönades för något avslutat och genomarbetat. Men jag ville att den skulle vara något rått och ofärdigt.

På sin webbplats berättar Joshua Davis om sitt tidigare missbruk av alkohol och droger.

Hur påverkade missbruket ditt arbete?
– Jag minns hur jag satt utslagen hemma och väntade på att olika konstgallerister skulle knacka på dörren. Det här var när jag fortfarande målade. Men det var ju ingen som kände till mig eftersom jag aldrig lämnade huset. Dessutom ledde alkoholen och drogerna till att jag inte målade något heller. Så fort jag blev nykter började jag att arbeta som en galning. Som nykter fanns det inga ursäkter längre.

Vilka är dina visuella influenser?
– Jag gillar Jean-Michel Basquiat, särskilt hans kollage. Jag är inget stort Jackson Pollock-fan, men jag gillar honom på ett konceptuellt plan. Att vara målare trots att penseln aldrig vidrör duken. Den idén ligger nära sättet jag arbetar med programmering och actionskript.

Vilka är dina favoritsajter?
– Jag har inga. Jag brukar säga att internet är Amazon, porr och mina grejer. Även om jag har en personlig stil, så influeras jag för mycket av vad andra gör på nätet om jag surfar. Jag går hellre ut i en park eller på en rockkonsert.

Vad är nästa stora grej inom webbdesign?
– När jag talar på konferenser är det alltid någon som frågar: »Vad är framtiden för Illustrator?« eller »Vad är framtiden för Flash?«. På något sätt gör det att folk sitter och väntar istället för att göra saker här och nu. För mig handlar framtiden om mitt personliga arbete, inte om branschen.

Hur ser din personliga framtid ut då?
– Jag har diskussioner med Adobe om hur man skulle kunna bygga in ett programmeringsspråk i Illustrator. För mig skulle det betyda att jag skulle kunna arbeta direkt i Illustrator istället för att gå omvägen via Flash.

Vad betyder kaos för dig?
– Jag fick faktiskt ordet kaos tatuerat på högerhanden när jag var i Spanien senast: la verdad, la belleza, caos – sanningen, skönheten och kaos. Ordet kaos är motsägelsefullt. Vi lever i en kaotisk värld, men det är en kaotisk värld som bygger på regler och som är väldigt strukturerad. På så vis är mitt arbete kaotiskt, det är slumpmässigt, men det är slumpmässigt i en kontrollerad struktur, precis som vår omgivning. Träd kan inte växa till månen. Det vore en fullständigt slumpmässig värld.

Den här artikeln finns även att läsa i CAP&Design #10/2006.

Länk
www.joshuadavis.com

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera