Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
42485

Klartecken för Brobygrafiska

TEXT Claes Nordström

Brobygrafiska yrkesutbildningar förpackningsdesigner och grafisk formgivare och tekniker får klartecken att fortsätta med vardera 30 platser. Utbildningarna är tvååriga och startar i höst.

Annons

Myndigheten för yrkeshögskolan har beviljat Brobygrafiskas yrkeshögskoleutbildningar förpackningsdesigner och grafisk formgivare och tekniker. Den höga kvaliteten på utbildningarna fick de en stämpel på redan under hösten när myndigheten gjorde en granskning av skolans utbildningar. Resultatet visade på ett gott betyg för utbildningarna och skolan som samordnare. Nu är det alltså klart att de tvååriga utbildningarna får starta i höst med vardera 30 platser. Per Branzén, verksamhetsansvarig på Brobygrafiska:

– Myndighetens granskning bidrar till att positionera Brobygrafiska som en utbildningsanordnare med hög kvalitet i allmänhet och i synnerhet utbildningarna vi nu fått beviljade.

Brobygrafiska siktar mot större internationell dragningskraft, både från sökande och i företagskontakter.
– Det är väldigt positivt och följer vår målsättning att vara i världsklass till 2020, säger skolans verksamhetsledare Per Branzén.

Nio av tio elever har jobb inom ett år efter avslutad utbildning, enligt Anna-Clara Einarson, marknadföringsansvarig på Brobygrafiska:
– Det är mycket tack vare att de har byggt på sig rätt kunskap när de går ut, säger hon och tillägger att Lärande i praktik, LIA, som utgör en tredjedel av elevens utbildning spelar stor roll för att skapa nätverk i branschen.

Brobygrafiska med sitt säte i Sunne, Värmland, nätverkar i dag med uppåt 1000 företag. Studenterna har själva till uppgift att leta upp en praktikplats.
– Även om eleverna inte får arbete på just det företaget där de gör sin lärandepraktik så ger det i alla fall ett stort kontaktnät som leder till anställning någon annanstans, säger Anna- Clara Einarson.

Klart sedan tidigare är att utbildningen ”Pre press- trycktekniker förpackningsproduktion” har beviljats för ytterligare ett intag av elever.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop